Programmaverantwoording 2019

PROGRAMMA 3 WERKEN

Deelprogramma 3.2 Economische ontwikkeling

Wat hebben we bereikt?

Behoud economische ontwikkeling

In het coalitieakkoord is opgenomen dat wij zuinig omgaan met de resterende ontwikkelruimte en daarnaast op zoek gaan naar economische uitbreidingsmogelijkheden, zodat we als Venray niet op slot raken. Het in stand houden van lokale dynamiek is voor ons belangrijk.

Daarnaast zetten wij actief in op het herontwikkelen /herinvullen van kavels die leeg komen of dreigen te raken. Resultaten voor 2019 zijn:

Nieuwbouw

  • DHG (voormalige Inalfaterrein, ruim 5 ha.);  
  • Gazely (voormalige Xeroxterrein, 2,5 ha). Recent in gebruik genomen door Syncreon;
  • Renkens Autodemontage (Smakterheide, 6500m2);
  • Vortex (de Blakt, 2,7 ha.).

Uitbreidingen

  • Verhoeven Timmerbedrijf (Smakterheide, 800 m2);
  • Inther (de Hulst, 1 ha.);
  • Brocacef (de Hulst, 0,7 ha.);
  • Intratuin (op eigen terrein).

De speerpunten voor toekomstig beleid worden in 2020 vastgelegd in een nieuw op te stellen Economische Agenda 2020-2030.

Speerpunt: Vrijetijdseconomie

In de toeristische regiovisie heeft regio Noord-Limburg zichzelf de ambitie gesteld dat zij beter wil presteren dan het nationaal gemiddelde. De kern van de visie op de vrijetijdseconomie is dat Noord-Limburg in 2025 het belangrijkste en meest aantrekkelijke verblijfsrecreatiegebied van Limburg is voor de ´short break´-vakantiemarkt.

In 2019 zijn 75 van de 100 campings en vakantieparken bezocht door de vitaliteitsmanager en zijn -daar waar nodig en gewenst- in samenspraak met de eigenaar, instrumenten ingezet op het bedrijf te vitaliseren. Naast de vitalisering wordt nu ook gefocust op de onderkant van de toeristische sector en een aanpak ontwikkeld.

In 2019 is verder een aanpak met ondernemers ontwikkeld om in 2020 de cross-overs daadwerkelijk met elkaar aan te gaan met als doel nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Een platform Agrotoerisme wordt hiervoor ingericht.

Om de bovengenoemde ambities waar te maken is in 2019, na de liquidatie van Leisureport, een proces gestart om samen met recreatieve ondernemers invulling te geven aan een nieuwe wijze van regiomarketing. Een programma-manager is hiervoor aangetrokken. Er is een Team Noord samengesteld waarin overheid en ondernemers gestalte geven aan de regiomarketing op basis van de behoefte die in Noord-Limburg aanwezig is.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05