Programmaverantwoording 2019

PROGRAMMA 3 WERKEN

Deelprogramma 3.4 Mobiliteit en infrastructuur

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor 2019, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Van elke activiteit wordt de stand van zaken toegelicht en wordt de status van de voortgang weergegeven.

Activiteiten

CP

Stand van zaken

Voortgang

Afgerond in 2019

Verbeteren verkeersveiligheid schoolroutes

X

Verbeteren verkeersveiligheid schoolroutes betreft vooral de routes in het buitengebied. Dit is het gevolg van fusies tussen scholen waardoor kinderen meer en meer in het buitengebied fietsen. In de netwerkennota, vastgesteld in september 2019, is aan fietsen in het algemeen en daarmee ook aan de schoolroutes aandacht besteed. Met de netwerkennota is een fietsstructuur vastgesteld waar de komende jaren aan kan worden gewerkt aan de hand van concrete projecten.

Realiseren van De “Derde Ring Venray"

X

Met de "Netwerkennota Verkeer & Infrastructuur" heeft de "Derde Ring Venray" een beleidsmatige onderbouwing gekregen. Vervolgens zal het project worden opgesplitst in deelprojecten t.b.v. een gefaseerde uitvoering. De uitvoering van projecten sturen en monitoren we regulier.

Activiteiten

CP

Stand van zaken

Voortgang

Actueel per ultimo 2019

Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray

X

Voor wat betreft het project N270 Via Venray fase 1 is in de planning vertraging ontstaan door de PAS problematiek. Op dit moment is nog onduidelijk hoeveel vertraging dit exact is. Voor het lokale project "Oostverbinding Venray" zijn reeds de werkzaamheden opgestart om te komen tot een ontwerp. Daarna zal in 2020 het bestemmingsplan ten behoeve van dit gemeentelijk project in procedure gaan waarna aanbesteding en realisatie kan starten (medio 2021).  

Verder verbeteren van parkeermogelijkheden voor vrachtwagens

X

In 2015 is er een intentieverklaring getekend door onder meer de Provincie Limburg, enkele gemeenten, de politie en vervoerorganisaties. Sindsdien is het stil op dit vlak. De provincie heeft aangegeven dit onderwerp weer vlot te willen trekken maar daar is nog geen actie op gevolgd.

Uitvoeren gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum (GOW)

X

In 2019 is verder gewerkt aan een groot aantal projecten in het kader van GOW. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen we naar paragraaf H. Investeringen en majeure projecten waarin het project GOW uitgebreid wordt toegelicht. De planning op dit moment is dat GOW eind 2020 helemaal is afgerond.

Uitvoeren regionaal/gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (Trendsportal)

X

In 2018 is het regionale/lokale mobiliteitsplan vastgesteld onder de naam Trendsportal. In het voorjaar van 2019 is gewerkt aan een meer lokale invulling en aanscherping van de regionale doelstellingen. In september 2019 heeft de raad kennis mogen nemen van waar de lokale prioriteiten zouden moeten liggen. Deze lokale prioriteiten zijn de leidraad bij de werkzaamheden in de komende jaren.

Opzetten flexibele parkeernormen

X

De nieuwe normen moeten enerzijds duidelijk geven en anderzijds uitdagen om te komen met innovatieve oplossingen. Bijvoorbeeld gedeeld autogebruik en het stimuleren van fietsgebruik. In de eerste helft van 2020 wordt een nader uitgewerkt plan voorgelegd.

Introduceren “Elektrisch Deelvervoer"

X

In 2018 is de Elektrische Deelauto/Deelfiets geïntroduceerd voor een groep van circa 30 medewerkers onder de naam Mobie. Sinds september 2019 is er een tweede deelauto beschikbaar waar in principe iedereen op mag inschrijven. In september heeft het college besloten mee te doen aan Fase 3 van Mobie. Het vervolg is een (Europese) aanbesteding van het concept. Helemaal "om" (oftewel introductie voor de gehele organisatie) staat gepland voor najaar 2020.

Ondersteunen uitbreiding elektrische oplaadpunten voor auto en fiets

X

In november 2018 is besloten om ook in 2019 deel te nemen aan het project: Slim Laden”. Binnen dit project kunnen verzoeken van individuele bewoners en bedrijven worden gefaciliteerd. Voor 2019 extra inhuur ingezet om het project (ieder dorp en wijk minimaal 1 laadpaal) uit te voeren. Het project “slim laden” is gestopt, maar voor de opvolging  wordt aangesloten bij een nieuwe aanbesteding waaraan zowel de provincie Limburg als de Limburgse gemeenten deelnemen.

Opwaarderen stationsomgeving (incl. moties 43, 113 en 138)

X

In 2019 hebben we met ondersteuning van een adviesbureau de visievorming aan het ontwerpproces van de stationsomgeving gewerkt. Vooruitlopend hierop is een studie gedaan naar ongelijkvloers oversteken op het station. Daarna heeft visievorming in overleg met diverse partners plaatsgevonden en dit is besproken met de politiek. Ook is de fase van het schetsontwerp opgestart. De totale ontwerpfase zal in 2020 worden doorlopen en ook zal een begonnen worden aan de besteksfase.
De partners die betrokken zijn bij de visievorming en het ontwerptraject zijn Arriva, NS, ProRail spoorbouwmeester en provincie. Daarnaast zitten in de klankbordgroep de dorpsraden van Oostrum, Castenray/Oirlo en direct omwonenden en bedrijven.

Naast het inhoudelijke traject van het ontwerpen lopen ook onderhandelingen met de provincie over de bijdrage zie zij al dan niet gaan leveren aan de stationsomgeving van Venray. Voor de Via Venray is in eerste instantie de provinciale bijdrage naar beneden bijgesteld. Tijdens de gesprekken die hierover gaande zijn, wordt geprobeerd meer zekerheid te krijgen over de bijdrage van de provincie aan onze stationsomgeving.

Activiteiten

CP

Stand van zaken

Voortgang

Vervallen in 2019

In stand houden en waar mogelijk Verbeteren van het niveau van openbaar vervoer

X

Dit is verantwoordelijk van de Provincie. Het faciliteren hiervan is onderdeel van de reguliere werkzaamheden en valt onder de vlag van Trendsportal. Hiermee vervalt de opdracht (zie ook jaarrekening 2018).

-

 

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05