3a. kostendekkende leges
In de begroting en jaarrekening wordt een overzicht van baten en lasten opgenomen voor
heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.
Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten:
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- rioolaansluitrecht
- leges
- marktgelden
- havengelden
- lijkbezorgingsrechten
De overige belastingen, OZB, (water)toeristenbelasting en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De reclamebelastingen BIZ Smakterheide zijn doelbelastingen. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden niet voor de overige- en doelbelastingen.
Afvalstoffenheffing
In de jaarrekening 2018 is reeds gewaarschuwd dat een forse stijging van de afvalverwerkingstarieven voor de komende jaren verwacht kon worden. Dit bleek ook toen we medio 2019 geconfronteerd werden met explosief toegenomen verwerkingskosten voor met name de afval/grondstofstromen van ons milieustation. Bij het opstellen van de begroting 2019 werd deze explosieve kostenstijging nog niet verwacht en is derhalve destijds ook niet verrekend in het tarief van 2019. Aan de andere kant zien we ook een enorme daling van de opbrengsten die sommige afval/grondstofstromen eerder altijd opbrachten. Met name de marktprijzen voor oud papier en karton, die na enkele "gouden" jaren enorm zijn ingezakt. Deze onzekere (markt)ontwikkelingen lopen ook in 2020 nog door.
Verder zagen we in 2019 ook een enorme toename in afgekeurde vrachten van het ondergronds ingezamelde plasticafval, dat door een te grote vervuiling met ander afval niet meer gerecycled kon worden. Na een grove voorsorteren, moesten deze afgekeurde vrachten vervolgens als restafval verbrand worden. Hierdoor genereerden deze vrachten geen inkomsten meer, maar hebben deze juist veel geld gekost.
In de 2e bestuursrapportage is het financiële effect van de hierboven genoemde ontwikkelingen op het afvalbudget 2019 reeds gerapporteerd en is de begroting voor het resterende deel van 2019 hier op aangepast. Uiteindelijk hebben we 2019 kunnen afsluiten in lijn met deze aangepaste begroting. In de 2e helft van 2019 hebben we aan de kostenzijde iets minder hoeven uit te geven dan verwacht, maar daar tegenover staat dat we aan de inkomstenzijde ook iets minder hebben ontvangen. Door het opgelopen tekort is de volledige egalisatievoorziening (€ 150.000,-) aangesproken en dient het overige tekort gedekt te worden uit de algemene dienst.
Tarieven 2019
Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen en verwerken van afval en de begrote opbrengsten voor het verwerken van sommige grondstoffen.
Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1,00) | 2018 | 2019 | %daling/stijging |
Vast tarief zonder korting | 85,5 (1) | 76,32 (2) | -12,42% |
Restafval | |||
container van 40 ltr. | 2,17 | 2,31 | 6,24% |
container van 80 ltr. | 4,34 | 4,63 | 8,35% |
container van 140 ltr. | 7,59 | 8,1 | 6,24% |
container van 240 ltr. | 13,01 | 13,89 | 6,30% |
volume van 60 ltr. ondergronds | 2,74 | 2,99 | 6,31% |
GFT-afval | |||
container van 25 ltr. | 0,66 | 0,72 | 7,77% |
container van 40 ltr. | 1,05 | 1,15 | 8,30% |
container van 80 ltr. | 2,11 | 2,29 | 7,86% |
container van 140 ltr. | 3,69 | 4,01 | 7,92% |
container van 240 ltr. | 6,33 | 6,87 | 7,86% |
Totale kosten/baten | |
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | Bedragen x € 1,- |
Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen | -3.163.152 |
Kosten kwijtscheldingen | -94.115 |
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -22.050 |
Inkomsten excl. heffingen | 680.434 |
Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | 150.000 |
Netto kosten | -2.448.883 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -297.148 |
BTW | -599.910 |
Totale kosten | -3.345.941 |
Opbrengst heffingen: vastrecht | 1.379.788 |
Opbrengst heffingen: variabel recht | 1.597.685 |
Netto opbrengst heffingen | 2.977.474 |
Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | 189.153 |
Totale opbrengst heffingen | 3.166.626 |
Dekking | 95% |
Rioolheffing
De gemeente Venray heft rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater), te kunnen betalen. De gemeente Venray heeft gekozen voor een 100% kostendekkende rioolheffing, wat betekent dat alle kosten gedekt worden met de rioolheffing, er is geen bijdrage van uit de algemene middelen aan het product riolering.
eigenaar / gebruiker | Niet afgekoppeld | Niet afgekoppeld | Afgekoppeld | Afgekoppeld | ||
% | ||||||
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | |||
basisheffing vastrecht rioolheffing | Eig. | € 86,47 | € 87,94 | € 86,47 | € 87,94 | 1,70% |
afvoerrecht afvalwater méérpersoonshuishouden (W) | Gebr. | € 116,73 | € 118,72 | € 116,73 | € 118,72 | 1,70% |
afvoerrecht afvalwater éénpersoonshuishouden (W) | Gebr. | € 58,37 | € 59,36 | € 58,37 | € 59,36 | 1,70% |
afvoerrecht afvalwater per eenheid van 500 m³ (N-W) | Gebr. | € 116,73 | € 118,72 | € 116,73 | € 118,72 | 1,70% |
afkoppeling hemelwater woningen | Eig. | 12,97 (3) | € 13,19 | € 0,00 | € 0,00 | 1,70% |
afkoppeling hemelwater (N-W) per eenheid van 200 m² | Eig. | € 12,97 | € 13,19 | € 0,00 | € 0,00 | 1,70% |
(3) Het afkoppelbedrag neemt toe tot € 20,52 per eenheid van 200 m² in 2027. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald door de investeringen die de gemeente tot 2027 moet doen om te voldoen aan de eisen uit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Als huishoudens besluiten af te koppelen betekent dit minder investeringen voor de gemeente en daarmee vervalt het onderdeel afkoppeling hemelwater (woningen / niet-woningen) voor de aanslagoplegging.
In de verordening rioolheffing wordt onderscheid gemaakt tussen rioolheffing voor eigenaren, de zogenaamde aansluitheffing, en een rioolheffing voor gebruikers. Deze laatste wordt onderverdeeld is eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens en bedrijven. Voor bedrijfsmatige lozingen, dus ook voor tijdelijke bemalingen, geldt een tarief per 250 m³ geloosd afvalwater. Dit tarief is gelijk aan het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:
De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer in 2019 (de basisheffing) is € 219,85. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.
In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:
De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer in 2019 (de basisheffing) is € 219,85. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.
Onderverdeling heffing GRP | |
vastrecht afvalwater (20% van totale heffing) | € 43,97 |
afvoerrecht afvalwater (54% van totale heffing) | € 118,72 |
vastrecht hemelwater (20% van totale heffing) | € 43,97 |
afvoerrecht hemelwater (6% van totale heffing) | € 13,19 |
De rioolheffing is in vier delen gesplitst:
- een aansluitheffing afvalwater, die in principe voor ieder aangesloten pand in Venray geldt. Elk pand dat aangesloten is op de riolering kent het genot van een verzorgde afvoer en verwerking van afvalwater, deze aansluiting is een verhoging van het woongenot en wordt bij de eigenaar in rekening gebracht. De eigenaar is de enige die invloed heeft op het aanleggen van een rioolaansluiting. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20% van de basisheffing (totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer);
- een afvoerheffing afvalwater, die is gekoppeld aan het aantal lozingseenheden of de gezinssamenstelling. Deze heffing is afhankelijk van de grootte van de lozing. Dit is enkel beïnvloedbaar door de gebruiker en wordt daarom bij de gebruiker in rekening gebracht. Voor woningen brengen we een vast bedrag in rekening, voor een eenpersoons huishouden het basisbedrag, voor een eenpersoonshuishouden de helft hiervan. Het is aannemelijk dat een eenpersoonshuishouden minder afvalwater loost dan een meerpersoonshuishouden. Voor niet woningen wordt gekeken naar de daadwerkelijke afvoer.
Het tarief van het gebruikersdeel van de rioolheffing afvoer afvalwater bedraagt voor niet-woningen voor elke volle eenheid van 250 kubieke meter afgevoerd water: | |
a. per volle eenheid van 250 m³: | € 118,72 |
- een vastrecht voor hemelwater, waarmee de kosten worden gedekt, die moeten worden gemaakt voor de voorzieningen in openbaar gebied ten behoeve van de inzameling en afvoer van hemelwater. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20% van de basisheffing (totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer);
- een afvoerheffing hemelwater, gerelateerd aan de grootte van het aangesloten afvoerend oppervlak van percelen. Door 100% af te koppelen kunnen particulieren deze heffing tot nul reduceren.
Totale kosten/baten
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | Bedragen x € 1,- | ||
Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen | -2.942.904 | ||
Kosten kwijtscheldingen | -63.013 | ||
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -18.318 | ||
Inkomsten excl.heffingen | 222.138 | ||
Mutatie voorziening egalisatie riolering | -787.818 | ||
Netto kosten | -3.589.915 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead incl. (omslag)rente | -286.616 | ||
BTW | -342.406 | ||
Totale kosten | -4.218.937 | ||
Eigenaar | Gebruiker | ||
48% | 52% | ||
Totale kosten gesplitst | -4.218.937 | -2.027.841 | -2.191.096 |
Opbrengst heffingen | 4.218.937 | 2.027.841 | 2.191.096 |
Dekking | 100% | 100% |
Rioolaansluitrecht
Voor het tot stand brengen van een individuele aansluiting van een eigendom op het gemeentelijke rioleringsstelsel wordt een bedrag in rekening gebracht. Het recht wordt geheven van de aanvrager van de dienst dan wel van degene voor wie de dienst wordt verleend. De kosten die de gemeente maakt voor het realiseren van de aansluiting op het riool worden verhaald op de aanvrager.
Totale kosten/baten | |
Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht | Bedragen x € 1,- |
Kosten incl. (omslag)rente | -53.428 |
Inkomsten excl.heffingen | |
Netto kosten | -53.428 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 0 |
BTW | -11.220 |
Totale kosten | -64.648 |
Opbrengst heffingen | 46.624 |
Dekking | 72% |
Leges
Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning.
De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.
Kostendekkendheid leges:
Per hoofdstuk van de legesverordening worden de lasten (directe lasten + overhead + BTW) en de totale inkomsten weergegeven. Ook de mate van kostendekkendheid (in %) is opgenomen. Kruissubsidiëring vindt plaats binnen en tussen de diverse titels.
Leges verordening (x € 1) | Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kosten-dekkendheid |
Titel 1 Algemene dienstverlening | ||||||||
1.1 | 108.990 | 81.436 | 6.849 | 197.275 | 0 | 33.527 | 33.527 | 17% |
1.2 | 252.880 | 150.111 | 12.624 | 415.615 | 0 | 181.997 | 181.997 | 44% |
1.3 | 181.672 | 68.214 | 5.737 | 255.623 | 0 | 248.735 | 248.735 | 97% |
1.4 | 125.009 | 109.675 | 9.223 | 243.908 | 0 | 14.717 | 14.717 | 6% |
1.5 | N.v.t. | |||||||
1.6 | N.v.t. | |||||||
1.7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.8 | 584 | 564 | 47 | 1.195 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.9 | 78.205 | 48.278 | 4.060 | 130.543 | 0 | 30.326 | 30.326 | 23% |
1.10 | 2.632 | 3.024 | 254 | 5.910 | 0 | 7.976 | 7.976 | 135% |
1.11 | Gratis | |||||||
1.12 | Gratis | |||||||
1.13 | 9.335 | 3.844 | 323 | 13.502 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.14 | 1.447 | 1.538 | 129 | 3.113 | 0 | 946 | 946 | 30% |
1.15 | 1.023 | 1.083 | 91 | 2.197 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.16 | 11.278 | 22.294 | 1.875 | 35.447 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.17 | 6.981 | 8.642 | 727 | 16.350 | 0 | 1.260 | 1.260 | 8% |
1.18 | 5.142 | 5.304 | 446 | 10.893 | 0 | 2.742 | 2.742 | 25% |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | ||||||||
2.2 | 116.997 | 99.679 | 8.383 | 225.058 | 0 | 66.569 | 66.569 | 30% |
2.3-2.6 | 443.292 | 348.167 | 29.280 | 820.739 | 0 | 1.059.347 | 1.059.347 | 129% |
2.7 | 691 | 641 | 54 | 1.386 | 0 | 542 | 542 | 39% |
2.8 | 34.014 | 28.700 | 2.414 | 65.128 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen | ||||||||
3.1 | 65.739 | 79.361 | 6.674 | 151.774 | 0 | 12.658 | 12.658 | 8% |
3.2 | 67.199 | 71.186 | 5.987 | 144.372 | 0 | 13.559 | 13.559 | 9% |
3.3 | 4.556 | 320 | 27 | 4.903 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.4 | Gratis | |||||||
3.5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.6 | N.v.t. | |||||||
3.7 | 2.589 | 2.803 | 236 | 5.628 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.8 | 8.849 | 8.633 | 726 | 18.208 | 0 | 7.913 | 7.913 | 43% |
3.9 | 23 | 26 | 2 | 51 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.10 | 9.260 | 1.025 | 86 | 10.371 | 0 | 8.376 | 8.376 | 81% |
3.11 | 321 | 384 | 32 | 738 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.12 | 214 | 256 | 22 | 492 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Kruissubsidiëring vindt plaats binnen en tussen de diverse titels. Een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit/Een overdekking binnen de ene groep diensten wordt gebruikt voor onderdekking van een andere groep diensten.
Havengelden
Voor elk schip dat de haven van Wanssum aandoet (liggeld of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. De havengeldverordening is afgestemd op de actuele activiteiten in de haven van Wanssum. In deze op maat gesneden verordening is daarom een gedifferentieerde tariefstelling opgenomen voor containerschepen en bulkschepen.
Het tarief voor containerschepen is gelijk gesteld met de grondslag voor bulkschepen. Dat wil zeggen dat een schip volledig gelost en weer beladen kan worden en daarvoor één keer havengeld is verschuldigd. De basis voor heffing blijft het laadvermogen (in tonnen) van het schip. Voor containerschepen wordt het tarief per TEU bepaald door de maximale beladingscapaciteit (TEU x 2) af te zetten tegen het verschuldigde havengeld op basis van laadvermogen.
Met de opbrengst worden de kosten betaald die de gemeente maakt om de havenvoorzieningen goed te beheren en te onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. De havengelden zijn uit concurrentie overwegingen niet kostendekkend.
Totale kosten/baten
Berekening kostendekkendheid havengelden | Bedragen x € 1,- |
Kosten incl. (omslag)rente | -191.526 |
Inkomsten excl. heffingen | 0 |
Mutatie voorziening egalisatie industriehaven | 39.102 |
Netto kosten | -152.424 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -25.215 |
BTW | 0 |
Totale kosten | -177.639 |
Opbrengst heffingen | 177.639 |
Dekking | 100% |
Lijkbezorgingsrechten
Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. In Venray zijn de lijkbezorgingsrechten niet kostendekkend.
Leges verordening (x € 1) | Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kosten-dekkendheid |
174.538 | 11.326 | 953 | 186.817 | 0 | 47.237 | 47.237 | 25% |
3b. Algemene belastingen
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende-zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning.
Voor de inkomstenraming OZB geldt als algemeen uitgangspunt een constante omvang van de opbrengst van de OZB en een jaarlijkse aanpassing van de OZB tarieven. In het coalitieakkoord 2018-2022 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. In de begroting is voor 2019 het inflatiepercentage van 1,4 % toegepast.
OZB | Rekening 2018 | Rekening 2019 | Verschil |
(Bedragen x € 1.000,-) | |||
- opbrengst gebruikers niet-woning | 3.055 | 3.069 | 14 |
- opbrengst eigenaren niet-woning | 4.598 | 4.686 | 88 |
- opbrengst eigenaren woning | 5.929 | 6.124 | 195 |
13.582 | 13.879 | 297 |
(Water)verblijfsbelasting
Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag verblijfsbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening.
Uitgangspunt is een aanpassing van de tarieven met het geldende CPB inflatiepercentage. Voor 2019 is uitgegaan van een inflatiepercentage van 1,4%. Het tarief voor de (water)verblijfsbelasting 2019 is ten opzichte van 2018 gestegen van € 1,20 naar € 1,25.
Nieuwe locaties
Uit eigen onderzoek zijn elf mogelijke recreatieve locaties en/of belastingplichtigen in beeld gekomen.
Controle verblijfsbelasting
In 2019 zijn 21 administratieve controles uitgevoerd. Dit heeft geleid tot het opleggen van één navorderingsaanslag. Aan één belastingplichtige werd een aanslag opgelegd voor de verblijfsbelasting. Tijdens de controles is gebleken dat de (potentiële) belastingplichtigen in de gemeente Venray goed hebben meegewerkt aan de controle. Daarnaast werd het zeer gewaardeerd dat er naast de controle ook voorlichting werd gegeven en geholpen werd bij het inrichten van de administratie.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
inflatiepercentage | 1,40% | 1,50% | 1,80% | 1,70% | 1,70% |
berekend tarief | 1,25 | 1,27 | 1,29 | 1,31 | 1,33 |
werkelijk tarief | 1,25 | 1,25 | 1,25 | 1,30 | 1,30 |
Parkeerbelastingen
De parkeerbelasting geldt voor de afgesloten terreinen Blekersveld, Raadhuisstraat en de parkeergarage. De tarieven voor 2019 zijn gelijk gebleven aan de tarieven 2018.
Reclamebelasting
De reclamebelasting is ingevoerd om de lokale economie (in)direct te stimuleren en is van toepassing voor een specifiek aangewezen gebied in Venray, in dit geval het centrumgebied. De belasting wordt geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. Uit de opbrengst doet de ondernemersvereniging Venray Centraal extra investeringen om het winkelgebied van Venray aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld door middel van centrummanagement, extra promotionele activiteiten, het organiseren van activiteiten en evenementen, etc.
De tarieven worden, ieder jaar, afgestemd met de Ondernemersvereniging Venray Centraal. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Venray Centraal.
2018 | 2019 | % | |
voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²: | 468,2 | 475 | 1,45% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²: | 598,2 | 600 | 0,30% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²: | 676,2 | 675 | -0,18% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²: | 754,3 | 750 | -0,57% |
voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²: | 832,3 | 825 | -0,88% |
BIZ-Smakterheide
Op grond van de Bedrijven–Investerings-Zones BIZ is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van de bedrijfsomgeving. Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid of de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte in het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Smakterheide. De tarieven worden ieder jaar afgestemd met de ondernemersvereniging en zijn ten opzichte van 2018 gelijk gebleven.
2018 | 2019 | |
WOZ-waarde lager dan € 250.000 | 250 | 250 |
WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000 | 500 | 500 |
WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000 | 1000 | 1000 |
WOZ-waarde vanaf € 5.000.000 | 1500 | 1500 |