Programmaverantwoording 2019

Paragrafen

Paragraaf A. Lokale heffingen

3a. kostendekkende leges
In de begroting en jaarrekening wordt een overzicht van baten en lasten opgenomen voor
heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.
Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten:
-   afvalstoffenheffing
-   rioolheffing
-   rioolaansluitrecht
-   leges
-   marktgelden
-   havengelden
-   lijkbezorgingsrechten  
De overige belastingen, OZB, (water)toeristenbelasting en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De reclamebelastingen BIZ Smakterheide zijn doelbelastingen. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden niet voor de overige- en doelbelastingen.

Afvalstoffenheffing

In de jaarrekening 2018 is reeds gewaarschuwd dat een forse stijging van de afvalverwerkingstarieven voor de komende jaren verwacht kon worden. Dit bleek ook toen we medio 2019 geconfronteerd werden met explosief toegenomen verwerkingskosten voor met name de afval/grondstofstromen van ons milieustation. Bij het opstellen van de begroting 2019 werd deze explosieve kostenstijging nog niet verwacht en is derhalve destijds ook niet verrekend in het tarief van 2019. Aan de andere kant zien we ook een enorme daling van de opbrengsten die sommige afval/grondstofstromen eerder altijd opbrachten. Met name de marktprijzen voor oud papier en karton, die na enkele "gouden" jaren enorm zijn ingezakt. Deze onzekere (markt)ontwikkelingen lopen ook in 2020 nog door.
Verder zagen we in 2019 ook een enorme toename in afgekeurde vrachten van het ondergronds ingezamelde plasticafval, dat door een te grote vervuiling met ander afval niet meer gerecycled kon worden. Na een grove voorsorteren, moesten deze afgekeurde vrachten vervolgens als restafval verbrand worden. Hierdoor genereerden deze vrachten geen inkomsten meer, maar hebben deze juist veel geld gekost.
In de 2e bestuursrapportage is het financiële effect van de hierboven genoemde ontwikkelingen op het afvalbudget 2019 reeds gerapporteerd en is de begroting voor het resterende deel van 2019 hier op aangepast. Uiteindelijk hebben we 2019 kunnen afsluiten in lijn met deze aangepaste begroting. In de 2e helft van 2019 hebben we aan de kostenzijde iets minder hoeven uit te geven dan verwacht, maar daar tegenover staat dat we aan de inkomstenzijde ook iets minder hebben ontvangen. Door het opgelopen tekort is de volledige egalisatievoorziening (€ 150.000,-) aangesproken en dient het overige tekort gedekt te worden uit de algemene dienst.

Tarieven 2019
Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen en verwerken van afval en de begrote opbrengsten voor het verwerken van sommige grondstoffen.

Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1,00)

2018

2019

%daling/stijging

Vast tarief zonder korting

85,5 (1)

76,32 (2)

-12,42%

Restafval

container van 40 ltr.

2,17

2,31

6,24%

container van 80 ltr.

4,34

4,63

8,35%

container van 140 ltr.

7,59

8,1

6,24%

container van 240 ltr.

13,01

13,89

6,30%

volume van 60 ltr. ondergronds

2,74

2,99

6,31%

GFT-afval

container van 25 ltr.

0,66

0,72

7,77%

container van 40 ltr.

1,05

1,15

8,30%

container van 80 ltr.

2,11

2,29

7,86%

container van 140 ltr.

3,69

4,01

7,92%

container van 240 ltr.

6,33

6,87

7,86%

Totale kosten/baten

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen

-3.163.152

Kosten kwijtscheldingen

-94.115

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-22.050

Inkomsten excl. heffingen

680.434

Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing

150.000

Netto kosten

-2.448.883

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-297.148

BTW

-599.910

Totale kosten

-3.345.941

Opbrengst heffingen: vastrecht

1.379.788

Opbrengst heffingen: variabel recht

1.597.685

Netto opbrengst heffingen

2.977.474

Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing
(verrekend als korting op vastrecht)

189.153

Totale opbrengst heffingen

3.166.626

Dekking

95%

Rioolheffing

De gemeente Venray heft rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater), te kunnen betalen. De gemeente Venray heeft gekozen voor een 100% kostendekkende rioolheffing, wat betekent dat alle kosten gedekt worden met de rioolheffing, er is geen bijdrage van uit de algemene middelen aan het product riolering.

eigenaar / gebruiker

Niet afgekoppeld

Niet afgekoppeld

Afgekoppeld

Afgekoppeld

%

2018

2019

2018

2019

basisheffing vastrecht rioolheffing

Eig.

€ 86,47

€ 87,94

€ 86,47

€ 87,94

1,70%

afvoerrecht afvalwater méérpersoonshuishouden (W)

Gebr.

€ 116,73

€ 118,72

€ 116,73

€ 118,72

1,70%

afvoerrecht afvalwater éénpersoonshuishouden (W)

Gebr.

€ 58,37

€ 59,36

€ 58,37

€ 59,36

1,70%

afvoerrecht afvalwater per eenheid van 500 m³ (N-W)

Gebr.

€ 116,73

€ 118,72

€ 116,73

€ 118,72

1,70%

afkoppeling hemelwater woningen

Eig.

12,97 (3)

€ 13,19

€ 0,00

€ 0,00

1,70%

afkoppeling hemelwater (N-W) per eenheid van 200 m²

Eig.

€ 12,97

€ 13,19

€ 0,00

€ 0,00

1,70%

(3) Het afkoppelbedrag neemt toe tot € 20,52 per eenheid van 200 m² in 2027. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald door de investeringen die de gemeente tot 2027 moet doen om te voldoen aan de eisen uit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Als huishoudens besluiten af te koppelen betekent dit minder investeringen voor de gemeente en daarmee vervalt het onderdeel afkoppeling hemelwater (woningen / niet-woningen) voor de aanslagoplegging.

In de verordening rioolheffing wordt onderscheid gemaakt tussen rioolheffing voor eigenaren, de zogenaamde aansluitheffing, en een rioolheffing voor gebruikers. Deze laatste wordt onderverdeeld is eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens en bedrijven. Voor bedrijfsmatige lozingen, dus ook voor tijdelijke bemalingen, geldt een tarief per 250 m³ geloosd afvalwater. Dit tarief is gelijk aan het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:
De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer in 2019 (de basisheffing) is € 219,85. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.

In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:
De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer in 2019 (de basisheffing) is € 219,85. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.

Onderverdeling heffing GRP

vastrecht afvalwater (20% van totale heffing)

€ 43,97

afvoerrecht afvalwater (54% van totale heffing)

€ 118,72

vastrecht hemelwater (20% van totale heffing)

€ 43,97

afvoerrecht hemelwater (6% van totale heffing)

€ 13,19

 

De rioolheffing is in vier delen gesplitst:

-   een aansluitheffing afvalwater, die in principe voor ieder aangesloten pand in Venray geldt. Elk pand dat aangesloten is op de riolering kent het genot van een verzorgde afvoer en verwerking van afvalwater, deze aansluiting is een verhoging van het woongenot en wordt bij de eigenaar in rekening gebracht. De eigenaar is de enige die invloed heeft op het aanleggen van een rioolaansluiting. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20% van de basisheffing (totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer);
-   een afvoerheffing afvalwater, die is gekoppeld aan het aantal lozingseenheden of de gezinssamenstelling. Deze heffing is afhankelijk van de grootte van de lozing. Dit is enkel beïnvloedbaar door de gebruiker en wordt daarom bij de gebruiker in rekening gebracht. Voor woningen brengen we een vast bedrag in rekening, voor een eenpersoons huishouden het basisbedrag, voor een eenpersoonshuishouden de helft hiervan. Het is aannemelijk dat een eenpersoonshuishouden minder afvalwater loost dan een meerpersoonshuishouden. Voor niet woningen wordt gekeken naar de daadwerkelijke afvoer.

Het tarief van het gebruikersdeel van de rioolheffing afvoer afvalwater bedraagt voor niet-woningen voor elke volle eenheid van 250 kubieke meter afgevoerd water:

a. per volle eenheid van 250 m³:

€ 118,72

-   een vastrecht voor hemelwater, waarmee de kosten worden gedekt, die moeten worden gemaakt voor de voorzieningen in openbaar gebied ten behoeve van de inzameling en afvoer van hemelwater. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20% van de basisheffing (totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer);
-   een afvoerheffing hemelwater, gerelateerd aan de grootte van het aangesloten afvoerend oppervlak van percelen. Door 100% af te koppelen kunnen particulieren deze heffing tot nul reduceren.

Totale kosten/baten

Berekening kostendekkendheid rioolheffing

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen

-2.942.904

Kosten kwijtscheldingen

-63.013

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-18.318

Inkomsten excl.heffingen

222.138

Mutatie voorziening egalisatie riolering

-787.818

Netto kosten

-3.589.915

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-286.616

BTW

-342.406

Totale kosten

-4.218.937

Eigenaar

Gebruiker

48%

52%

Totale kosten gesplitst

-4.218.937

-2.027.841

-2.191.096

Opbrengst heffingen

4.218.937

2.027.841

2.191.096

Dekking

100%

100%

Rioolaansluitrecht

Voor het tot stand brengen van een individuele aansluiting van een eigendom op het gemeentelijke rioleringsstelsel wordt een bedrag in rekening gebracht. Het recht wordt geheven van de aanvrager van de dienst dan wel van degene voor wie de dienst wordt verleend. De kosten die de gemeente maakt voor het realiseren van de aansluiting op het riool worden verhaald op de aanvrager.

Totale kosten/baten

Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-53.428

Inkomsten excl.heffingen

Netto kosten

-53.428

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

0

BTW

-11.220

Totale kosten

-64.648

Opbrengst heffingen

46.624

Dekking

72%

Leges
Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning.
De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.

Kostendekkendheid leges:
Per hoofdstuk van de legesverordening worden de lasten (directe lasten + overhead + BTW) en de totale inkomsten weergegeven. Ook de mate van kostendekkendheid (in %) is opgenomen. Kruissubsidiëring vindt plaats binnen en tussen de diverse titels.

Leges verordening (x € 1)

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kosten-dekkendheid

Titel 1 Algemene dienstverlening

1.1

108.990

81.436

6.849

197.275

0

33.527

33.527

17%

1.2

252.880

150.111

12.624

415.615

0

181.997

181.997

44%

1.3

181.672

68.214

5.737

255.623

0

248.735

248.735

97%

1.4

125.009

109.675

9.223

243.908

0

14.717

14.717

6%

1.5

N.v.t.

1.6

N.v.t.

1.7

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.8

584

564

47

1.195

0

0

0

0%

1.9

78.205

48.278

4.060

130.543

0

30.326

30.326

23%

1.10

2.632

3.024

254

5.910

0

7.976

7.976

135%

1.11

Gratis

1.12

Gratis

1.13

9.335

3.844

323

13.502

0

0

0

0%

1.14

1.447

1.538

129

3.113

0

946

946

30%

1.15

1.023

1.083

91

2.197

0

0

0

0%

1.16

11.278

22.294

1.875

35.447

0

0

0

0%

1.17

6.981

8.642

727

16.350

0

1.260

1.260

8%

1.18

5.142

5.304

446

10.893

0

2.742

2.742

25%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

2.2

116.997

99.679

8.383

225.058

0

66.569

66.569

30%

2.3-2.6

443.292

348.167

29.280

820.739

0

1.059.347

1.059.347

129%

2.7

691

641

54

1.386

0

542

542

39%

2.8

34.014

28.700

2.414

65.128

0

0

0

0%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen

3.1

65.739

79.361

6.674

151.774

0

12.658

12.658

8%

3.2

67.199

71.186

5.987

144.372

0

13.559

13.559

9%

3.3

4.556

320

27

4.903

0

0

0

0%

3.4

Gratis

3.5

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.6

N.v.t.

3.7

2.589

2.803

236

5.628

0

0

0

0%

3.8

8.849

8.633

726

18.208

0

7.913

7.913

43%

3.9

23

26

2

51

0

0

0

0%

3.10

9.260

1.025

86

10.371

0

8.376

8.376

81%

3.11

321

384

32

738

0

0

0

0%

3.12

214

256

22

492

0

0

0

0%

Kruissubsidiëring vindt plaats binnen en tussen de diverse titels. Een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit/Een overdekking binnen de ene groep diensten wordt gebruikt voor onderdekking van een andere groep diensten.

Havengelden
Voor elk schip dat de haven van Wanssum aandoet (liggeld of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. De havengeldverordening is afgestemd op de actuele activiteiten in de haven van Wanssum. In deze op maat gesneden verordening is daarom een gedifferentieerde tariefstelling opgenomen voor containerschepen en bulkschepen.
Het tarief voor containerschepen is gelijk gesteld met de grondslag voor bulkschepen. Dat wil zeggen dat een schip volledig gelost en weer beladen kan worden en daarvoor één keer havengeld is verschuldigd. De basis voor heffing blijft het laadvermogen (in tonnen) van het schip. Voor containerschepen wordt het tarief per TEU bepaald door de maximale beladingscapaciteit (TEU x 2) af te zetten tegen het verschuldigde havengeld op basis van laadvermogen.

Met de opbrengst worden de kosten betaald die de gemeente maakt om de havenvoorzieningen goed te beheren en te onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. De havengelden zijn uit concurrentie overwegingen niet kostendekkend.

Totale kosten/baten

Berekening kostendekkendheid havengelden

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-191.526

Inkomsten excl. heffingen

0

Mutatie voorziening egalisatie industriehaven

39.102

Netto kosten

-152.424

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-25.215

BTW

0

Totale kosten

-177.639

Opbrengst heffingen

177.639

Dekking

100%

Lijkbezorgingsrechten

Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. In Venray zijn de lijkbezorgingsrechten niet kostendekkend.

Leges verordening (x € 1)

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kosten-dekkendheid

174.538

11.326

953

186.817

0

47.237

47.237

25%

3b. Algemene belastingen

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende-zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning.

Voor de inkomstenraming OZB geldt als algemeen uitgangspunt een constante omvang van de opbrengst van de OZB en een jaarlijkse aanpassing van de OZB tarieven. In het coalitieakkoord 2018-2022 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. In de begroting is voor 2019 het inflatiepercentage van 1,4 % toegepast.

OZB

Rekening 2018

Rekening 2019

Verschil

(Bedragen x € 1.000,-)

- opbrengst gebruikers niet-woning

3.055

3.069

14

- opbrengst eigenaren niet-woning

4.598

4.686

88

- opbrengst eigenaren woning

5.929

6.124

195

13.582

13.879

297

(Water)verblijfsbelasting
Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag verblijfsbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening.
Uitgangspunt is een aanpassing van de tarieven met het geldende CPB inflatiepercentage. Voor 2019 is uitgegaan van een inflatiepercentage van 1,4%. Het tarief voor de (water)verblijfsbelasting 2019 is ten opzichte van 2018 gestegen van € 1,20 naar € 1,25.
Nieuwe locaties
Uit eigen onderzoek zijn elf mogelijke recreatieve locaties en/of belastingplichtigen in beeld gekomen.
Controle verblijfsbelasting
In 2019 zijn 21 administratieve controles uitgevoerd. Dit heeft geleid tot het opleggen van één navorderingsaanslag. Aan één belastingplichtige werd een aanslag opgelegd voor de verblijfsbelasting. Tijdens de controles is gebleken dat de (potentiële) belastingplichtigen in de gemeente Venray goed hebben meegewerkt aan de controle. Daarnaast werd het zeer gewaardeerd dat er naast de controle ook voorlichting werd gegeven en geholpen werd bij het inrichten van de administratie.

2019

2020

2021

2022

2023

inflatiepercentage

1,40%

1,50%

1,80%

1,70%

1,70%

berekend tarief

1,25

1,27

1,29

1,31

1,33

werkelijk tarief

1,25

1,25

1,25

1,30

1,30

Parkeerbelastingen
De parkeerbelasting geldt voor de afgesloten terreinen Blekersveld, Raadhuisstraat en de parkeergarage. De tarieven voor 2019 zijn gelijk gebleven aan de tarieven 2018.

Reclamebelasting
De reclamebelasting is ingevoerd om de lokale economie (in)direct te stimuleren en is van toepassing voor een specifiek aangewezen gebied in Venray, in dit geval het centrumgebied. De belasting wordt geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. Uit de opbrengst doet de ondernemersvereniging Venray Centraal extra investeringen om het winkelgebied van Venray aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld door middel van centrummanagement, extra promotionele activiteiten, het organiseren van activiteiten en evenementen, etc.
De tarieven worden, ieder jaar,  afgestemd met de Ondernemersvereniging Venray Centraal. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Venray Centraal.

2018

2019

%

voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²:

468,2

475

1,45%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²:

598,2

600

0,30%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²:

676,2

675

-0,18%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²:

754,3

750

-0,57%

voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²:

832,3

825

-0,88%

BIZ-Smakterheide
Op grond van de Bedrijven–Investerings-Zones BIZ is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van de bedrijfsomgeving.  Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid of de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte in het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Smakterheide. De tarieven worden ieder jaar afgestemd met de ondernemersvereniging en zijn ten opzichte van 2018 gelijk gebleven.

2018

2019

WOZ-waarde lager dan € 250.000

250

250

WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000

500

500

WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000

1000

1000

WOZ-waarde vanaf € 5.000.000

1500

1500

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05