Programmaverantwoording 2019

Paragrafen

Paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen

Doel
Het in stand houden en beheren van het gemeentelijke vastgoed.
Het vastgoedbeheer van gebouwen valt onder uitvoering van team vastgoed en heeft betrekking op het (bouw- en installatietechnisch) in standhouden, in werking hebben en beheren van gemeentelijke gebouwen, accommodaties en kunstwerken die in eigen beheer zijn, evenals de gemeentelijke gebouwen en objecten die (in opdracht van de gemeente) door derden worden geëxploiteerd.

Beleidskader accommodaties
In 2019 is onderzoek gedaan naar het voorzieningenniveau op gebied van sport- en jeugdaccommodaties. Mede op basis hiervan is in 2019 door de raad het kader vastgesteld waarbinnen het accommodatiebeleid verder uitgewerkt kan worden . Eind 2019 is gestart met de concept-uitwerking van het nieuwe accommodatiebeleid dat in het voorjaar van 2020 het besluitvormingsproces zal doorlopen.
Het nieuwe accommodatiebeleid zal na voltooiing richting geven aan de uitvoering van vastgoedbeheer. Dit wordt vertaald naar vastgoedbeleid waarin uitgangspunten worden benoemd voor het gebouwen- en contractenbeheer in zowel materiële als financiële zin.

Mutaties in de vastgoedportefeuille
In 2019 zijn er een aantal belangrijke mutaties geweest in de gemeentelijke vastgoedportefeuille.

  • De voormalige basisschool de Toverbal is naar de gemeente overgekomen.
  • Het voormalige Albert-Heijn winkelpand is aangekocht met het oog op het project herstructurering Gouden Leeuw.
  • Er zijn diverse woningen gesloopt in 2019
  • De voormalige basisschool in Castenray is verkocht.
  • Het perceel Bosweg 45 is ontruimt en van opstallen vrijgemaakt.

Nieuwe inzicht in de staat van onderhoud van gemeentelijke gebouwen
In 2019 zijn de gemeentelijke gebouwen, waarvan het onderhoud en beheer bij de gemeente rust of namens de gemeente wordt uitgevoerd, onderworpen aan een 'schouw' om een actueel inzicht te krijgen op de onderhoudsstaat (de laatste schouw was in 2014). Op basis hiervan zijn meerjarenonderhoudsplannen (MJOP's) opgesteld. Doel is om deze gereed te hebben vóór de vaststelling van het nieuwe accommodatiebeleid. De vaststelling van de MJOP's treft twee doelen, enerzijds om een actueel (financieel-) inzicht te krijgen in de onderhoudsopdracht van gebouwen die de gemeente zelf beheert, en anderzijds als hulpmiddel voor de beherende partijen van de geprivatiseerde gemeentelijke gebouwen.

Vastgoedcontractenbeheer
De uitvoering op onderhoud en beheer van gebouwen wordt vastgelegd in overeenkomsten.
Vastgoed beheert deze huur- exploitatiecontracten en anticipeert daarbij op ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de beheercontracten en mogelijk op de uitvoering van het onderhoud.
Om voor te sorteren op het nieuwe accommodatiebeleid, zijn ook in 2019 langlopende huur- exploitatieovereenkomsten met de verenigingen en stichtingen daarom opgezegd, en zijn tijdelijke jaarcontracten aangegaan.

Ontwikkelingen rondom afstoten / overdragen van vastgoed
In het kader van zelfsturing is de gemeente met het bestuur/stichtingen van de dorpshuizen en wijkcentra het project gestart wat er toe moet leiden dat deze accommodaties in de toekomst verzelfstandigd worden. Een dergelijke ontwikkeling kan ook van toepassing zijn voor de overige accommodaties (o.a. sport/welzijn). Eerst zal echter het nieuwe accommodatie- & vastgoedbeheerbeleid moeten worden vastgesteld.

Exploitatie en beheer van gebouwen door de gemeente
De meeste vastgoedobjecten zijn verhuurd aan verenigingen of stichtingen.
De gemeente heeft echter ook gebouwen in eigen beheer, zoals het gemeentehuis.
In 2018 is daar het gebouw Jeruzalem bij gekomen. In 2019 zijn wederom stappen gezet beheer, verhuur en exploitatie van dit gebouw te borgen dan wel verder te optimaliseren.
In 2019  hebben de vaste huurders zich Op dit moment wordt, in overleg met de (vaste) huurders van het gebouw, onderzocht op welke wijze het beheer van het gebouw voor de langere termijn kan worden geborgd.

Verduurzaming gebouwen
De gemeente onderneemt acties in verduurzaming van de gebouwen die zij zelf beheert, en daarnaast ontplooien beheerders van de gemeentelijke gebouwen (die zijn geprivatiseerd) ook acties in verduurzaming (bijv. middels aanschaf zonnepanelen, ledverlichting of door toepassing van duurzame materialen die daardoor minder onderhoud behoeven).
In de gemeentelijke binnensportaccommodaties is in de uitvoering van het onderhoud een grote slag gemaakt in verduurzaming middels het aanpassen van gebouw gebonden installaties.

Daarnaast zijn er voorstellen in voorbereiding voor grotere (verduurzamings-)projecten (waaronder ledverlichting voor het gemeentehuis)

Verduurzaming schoolgebouwen
Het beheer van schoolgebouwen ligt bij de schoolbesturen zelf ligt. In 2019 zijn flinke stappen gezet bij 11 scholen (van SPOV en Dynamiek) in het kader van het ‘fris maken’ van de scholen, onder gebruikmaking van de subsidie die de gemeente hiervoor ter beschikking had gesteld. Door deze investering kwamen de schoolbesturen in aanmerking voor de ‘subsidie duurzame maatschappelijke organisaties’ van de provincie Limburg op basis waarvan vervolgens voor 4 scholen al een slag is gemaakt in de verduurzaming door het leggen van zonnepanelen waarbij deze scholen op het niveau komen van stroomneutraal (ze wekken evenveel stroom als ze gebruiken).

Financiële consequenties en vertaling
Voor het onderhoud gebouwen zijn in 2019 de volgende bedragen beschikbaar gesteld c.q. daadwerkelijk besteed:

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

Begroting

Jaarrekening

Lasten gebouwen in eigen beheer

Gemeentehuis

308

456

Sport- welzijn en overige gebouwen

795

661

1.103

1.117

Lasten gebouwen in beheer van derden

Primair onderwijs

994

1.022

Binnensport

904

814

Zwemmen

236

231

Buitensport

692

630

Musea / monumenten

166

140

Parkeren

359

323

Wijk- en dorpscentra

117

111

Sociaal-cultureel werk

330

347

3.798

3.618

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05