Programmaverantwoording 2019

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 1 Leven

Deelprogramma 1.1 Breed Sociaal Domein

DP11 BREED SOCIAAL DOMEIN

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-34.345.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-34.155.000

Saldo excl. mutaties reserves

190.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

668.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

432.000

Saldo reserves

-236.000

Totaal saldo

-46.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Accommodatie binnensport Lasten                                                     

I

57.000

Een aantal onderhoudswerkzaamheden aan gymzalen zijn deels in 2019 uitgevoerd echter in 2020 zal het laatste gedeelte worden uitgevoerd. Hierna vindt de afrekening plaats. Hierdoor zijn de lasten €57.000 lager dan begroot.

2

Algemeen WMO Lasten

I

167.000

Overheveling bedrag Jou tou vanaf 2018, maar is niet ingezet. Budget was vrijgemaakt in 2016 voor een investeringsaanvraag voor de ontwikkeling en verbouwing van een dagopvang voor mensen met een verstandelijke beperking in combinatie met (top)sport. Dit project is niet  doorgegaan, omdat er geen eigen huisvesting gevonden kon worden. De kosten die hiervoor begroot zijn in Algemeen Wmo, zijn niet gemaakt en het budget kan komen te vervallen. 

3

Behandeling GGZ Lasten

S

-219.000

Het aantal jeugdigen met een GGZ-behandeling is met 5% toegenomen t.o.v. 2018. Ook zijn door toenemende complexiteit de gemiddelde kosten per cliënt licht gestegen. Dat maakt dat het totale GGZ-budget met 13% is gestegen t.o.v. 2018 en leidt tot een overschrijding in 2019. De huisarts is nog altijd de grootste verwijzer naar GGZ maar dit neemt jaarlijks af (2018: 65%, 2019: 51%). In 2020 willen we de mogelijkheid verkennen voor een pilot specialist Jeugd. Doel hierbij is voorkomen van verwijzingen naar basis en specialistische GGZ (2e lijns zorg). Structureel is meer budget nodig voor de behandeling GGZ. Dit wordt meegenomen met de eerste bijstellingen 2020.

4

Behandeling Lasten

I

102.000

Het aantal cliënten met het jeugdhulpproduct 'behandeling' is in 2019 toegenomen t.o.v. 2018. Door de verschuiving van inzet van meer lichte producten en minder zware producten op dit perceel zijn de gemiddelde kosten per cliënt op dit budget licht afgenomen. Dit resulteert in een besparing op dit budget. De totale budgetomvang is hiermee gelijk gebleven aan vorig jaar. 

5

Bijdrage maatschappelijke opvang Lasten

I

25.000

Door de regiogemeenten is een projectleider aangesteld die de regio ondersteunt in het voorbereiden op de decentralisatie van Beschermd Wonen/maatschappelijke opvang. De facturen voor deze projectleider werden betaald door de gemeente Venray en doorberekend aan de regio. Vanuit het Rijk heeft de regio een bijdrage ontvangen voor het bekostigen van deze projectleider. Deze bijdrage was niet voorzien wat zorgt voor een overschot op dit budget.

6

Decentralisatie maatschappelijke taken Lasten

I

38.000

Uit het budget maatschappelijke taken worden lokale sociaal-domein brede kosten betaald zoals informatiemarkten en conferenties. Omdat de vaststelling van de kadernota sociaal domein vertraging heeft opgelopen is een conferentie niet gerealiseerd. Tevens is het budget bedoeld voor regionale ondersteuning, kosten, bijeenkomsten enz. De rekening voor het jaar 2019 hebben we pas in maart ontvangen en is derhalve op 2020 geboekt.

7

Eigen bijdragen WMO Baten

S

-123.000

Inwoners van Venray met een maatwerkvoorziening van de gemeente betalen maandelijks een eigen bijdrage. Voorheen was deze bijdrage inkomensafhankelijk. Nu de is dit bedrag voor iedereen gelijkgesteld en betaalt iedereen 19 euro per maand. Dit zorgt voor minder ontvangsten op dit budget. Aangezien sprake is van structureel wordt dit meegenomen bij de eerste bijstellingen 2020. 

8

Ggd Lasten

I

60.000

In 2018 is via de september circulaire extra budget gekregen van het rijk ten behoeve van toezicht en handhaving kinderopvang en gastouderopvang, deze gelden zijn niet volledig besteed, vandaar een voordeel van € 18.000,-. Daarnaast zijn er legesinkomsten ontvangen die niet in de begroting zijn opgenomen, dit betreft een voordeel van € 8.000,-. Het voordeel op de gemeenschappelijke bijdrage aan de veiligheidsregio voor het onderdeel GGD is een gevolg van lagere kosten einde jaar, die niet meer in onze begroting 2019 verwerkt konden worden € 41.000,-.

9

Hulpverlening bij huiselijk geweld Lasten

I

47.000

Er is minder gebruik gemaakt van het onderdeel Tussen Wal en Schip en dit zorgt voor een overschot op hulpverlening bij huiselijk geweld. 

10

Innovatiebudget WMO Lasten

I

25.000

Uit het innovatiebudget worden de structurele lasten voor nieuwe ontwikkelingen bekostigd zolang deze nog niet zijn opgenomen in de reguliere budgetten. Deze zijn in 2019 lager uitgevallen. De verwachting is dat in 2020 een aantal succesvolle pilots overgaan van ontwikkelbudget naar innovatiebudget. Het ontwikkelbudget is alleen bedoeld voor pilots WMO. 

11

Jeugdzorg Plus Lasten

I

35.000

Jeugdzorg Plus is een vorm van gesloten jeugdhulp die wordt geboden aan kinderen en jongeren waarvoor lichtere vormen van hulpverlening ontoereikend zijn. Zonder behandeling vormen zij een risico voor zichzelf of hun omgeving. In de meeste gevallen gaat het om een gedwongen opname. Dit is een zware vorm van jeugdhulp (bovenregionaal ingekocht). In 2019 is er sprake geweest van een onderproductie bij de ingekochte zorgaanbieders (minder gebruik van bedden). Dat betekent dat de regio financiële middelen terug ontvangt wat resulteert in een overschot op dit budget. 

12

Oude taken WMO Lasten

S

-339.000

De overschrijding van dit budget wordt veroorzaakt door een tekort op het budget voor hulp bij huishouden. De stijging in het aantal indicaties hulp in huishouden, die al zichtbaar was, is fors toegenomen. Zowel de vergrijzing en het langer thuis blijven wonen, als de wijzigingen in de eigen bijdrage die de inwoners betalen, spelen een rol in deze toename. Bij de eerste bijstellingen 2020 zal deze overschrijding worden meegenomen.

13

PGB Jeugd Lasten

I

-33.000

Het aantal cliënten met een pgb is al een aantal jaar redelijk stabiel. De stijging in het budget wordt veroorzaakt door een aantal dure pgb-indicaties. Dit betreft pgb-voorzieningen voor zowel begeleiding van een professional en begeleiding vanuit het eigen netwerk. In totaliteit ontvingen 17 cliënten in 2019 een pgb voor begeleiding uit het eigen netwerk. Met ingang van 1-1-2020 geldt er een maximum van € 20,- per uur voor begeleiding uit het eigen netwerk. Dit zal leiden tot een besparing op dit budget in 2020. De totale omvang PGB bedraagt 2,6% van het totale jeugd budget. 

14

Scholings- en activeringsbudget Lasten

S

458.000

Dit overschot is ontstaan doordat in overleg met Venlo de loonkosten voor 2 fte coaches á €150.000 niet in rekening worden gebracht. We hebben projecten die geen of lage kosten hebben zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerkplaatsingen. Anderzijds vinden scholing en activering plaats in regionaal verband. Tevens ook de bekostiging. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van scholingsvouchers en een regionale jobcoach en arbeidsdeskundige. Aangezien sprake is van structureel wordt dit meegenomen bij de eerste bijstellingen 2020.

15

Sociale paragraaf masterplan Brukske Lasten

I

31.000

Het SAP (Sociaal paragraaf Masterplan Brukske) liep (na verlenging) eind 2018 af. Er resteerde een bedrag van € 91.497,-. Dit is voor drie jaar verlengd, dus tot eind 2021. Er is gekozen om ieder jaar 1/3 van dit bedrag op te nemen. In 2019 zijn er geen kosten gemaakt. Bedoeling is, dat wanneer het huidige winkelcentrum is afgebroken, het beschikbare bedrag in te zetten als smeerolie voor sociale initiatieven die zich op het nog in te richten gebied gaan ontwikkelen. 

16

Uitvoering leerplichtwet Lasten

I

27.000

Er is geen gebruik gemaakt van het budget dat bedoeld is voor onderwijs-zorgtrajecten. Tot op heden lukt het om onderwijs-zorgarrangementen vorm te geven waarbij het budget van Jeugd en het budget van onderwijspartners toereikend is. Dit resulteert in een voordeel op dit budget. 

17

Verblijf met behandeling Lasten 

S

-203.000

Verblijf met behandeling is een zware vorm van jeugdhulp waar een jeugdige (in de meeste gevallen) 24/7 verblijft en daarnaast behandeld wordt. Het gaat hierbij om dure verblijfplekken waarbij een toename van een aantal cliënten, of een toename in verblijfsduur al snel leidt tot een hoge toename in de kosten.

Het totaal aantal cliënten in verblijf is in 2019 gelijk gebleven met 2018. De stijging in kosten wordt veroorzaakt doordat de cliënten in 2019 langer in verblijf hebben gezeten dan de cliënten in 2018. Hierdoor nemen de gemiddelde kosten per cliënt toe. De verwachting was dat deze cliënten zouden uitstromen. Als dat niet gebeurd leidt dat tot toenemende kosten en een budgetoverschrijding. Bij de eerste bijstellingen 2020 wordt het budget verhoogd inzake verblijf met behandeling. Momenteel is er te weinig aanbod in verblijf in gezinsvormen. Hierdoor blijven jeugdigen soms langer op behandelgroepen dan nodig c.q. wenselijk. De komende periode wordt ingezet op het ontwikkelen van voldoende passende vormen van jeughulp in gezinsvormen, die aansluiten bij de behoeften. Hierdoor hopen we uitstroom uit residenciele voorzieningen (verblijf met behandeling) te verhogen ofwel te versnellen. En zo de kosten terug te brengen.

18

Wet inburgering Lasten

I

57.000

In de meicirculaire zijn middelen toegekend voor de bestaande inburgeraars. Inzet wordt verwacht in 2020.

19

Wonen (zonder behandeling) Lasten

I

-74.000

Het perceel wonen omvat o.a. wonen in een pleeggezin en wonen in een gezinshuis of beschermd wonen.  Het aantal cliënten is in 2019 licht gedaald t.o.v. 2018 Het budget is redelijk stabiel over tijd. De overschrijding in 2019 is ontstaan door betaling van facturen over 2018, die betaald zijn in 2019. 

Indirecte baten en lasten

20

Mut.res.accommodatie binnensport Baten 

I

-56.000

Zie punt 1.

21

Mut.res.algemeen WMO Baten

S

-150.000

Zie punt 2. 

22

Mut.res.sociale paragraaf mstrpl brukske Baten

I

-30.000

Zie punt 16. 

23

Mutatie voorziening dubieuze debiteuren

I

-68.000

De hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren bleek in 2019 niet toereikend te zijn voor de mogelijk oninbare debiteuren. Daarom is meer in de voorziening gestort.

24

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

-295.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

25

Overige kosten

I

415.000

Totaal

-46.000

Deelprogramma 1.2 Voorzieningen

DP12 VOORZIENINGEN

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-3.295.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-3.616.000

Saldo excl. mutaties reserves

-321.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-187.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-234.000

Saldo reserves

-47.000

Totaal saldo

-368.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Huisvesting primair onderwijs Lasten

I

-29.000

De overschrijding is ontstaan door de huur van de noodlokalen bij schoolgebouw Focus/Spectrum conform collegebesluit 18 maart 2019 en de huurkosten van De Wijnberg van de jaren 2015 t/m 2019 die nog moesten worden voldaan.

2

Inkomsten begraafplaats Baten 

I

26.000

Er is in 2019 een voordeel van € 25.000,- aan legesopbrengsten van begraafplaats Boschhuizen.
Er waren meer opbrengsten uit begraven en daarnaast meer incidentele opbrengsten in verband met opheffen huurrecht en opgraven stoffelijke resten.

3

Kosten instandhouding accommodaties Lasten 

I

-33.000

De overschrijding is mede ontstaan omdat SPOV, op verzoek van de gemeente, het gebouw de Toverbal langer in beheer heeft moeten houden. Dit had te maken met de ontwikkelingen rondom de Talentencampus. Als gevolg hiervan heeft de SPOV meer exploitatiekosten moeten maken die de gemeente uiteindelijk heeft gedeeld met de SPOV. De kosten voor de gemeente zijn gedekt door de budgetten van vastgoed en budgetten van beleid. 

4

Overige gronden stadsontwikkeling Baten 

I

-75.000

In 2019 is via een overeenkomst erfpachtgrond verkocht die naar verwachting ook in 2019 zou passeren. Dat is niet gebeurd waardoor we de inkomsten uit deze verkoop (272.000 euro) niet in 2019 ontvangen hebben maar deze in 2020 zullen ontvangen. Daarnaast is er door een nog te ontvangen subsidie van het Rijk voor gemaakte sloopkosten (ca € 130.000,--) een extra niet begrote opbrengst.

5

Overige gronden stadsontwikkeling Lasten

I

-191.000

In 2019 zijn kosten gemaakt (130.000) ten behoeve van de uitvoering van de regeling: uitkoop woningen onder de hoogspanning: deze kosten worden via een nog aan te vragen eindsubsidie vergoed door het Rijk. Daarnaast zijn er onverwachte kosten gemaakt ten behoeve van het verleggen van kabels en leidingen in gemeentegrond (die verkocht werd).

6

Pachtgronden e.d. Baten

I

-58.000

De facturatie van de huuropbrengsten zijn jaaroverstijgend. In 2019 zijn in overleg met de accountant de opbrengsten verantwoord op basis van de periode waarop deze betrekking hebben. Dit is een eenmalige correctieslag waardoor de huuropbrengsten worden geboekt in het jaar waarop de inkomsten betrekking hebben i.p.v. het aangaan van de overeenkomst. Hierdoor zijn de huuropbrengsten eenmalig lager dan verwacht.

Indirecte baten en lasten

7

Mut.res.accommodatie buitensport Baten

I

-69.000

Het betreft middelen die ingezet worden op de actualisatie van de contracten van de buitensport. Het accommodatiebeleid is in 2019 niet gereed gekomen. De uitvoering zal in 2020 plaatsvinden waarvoor deze middelen noodzakelijk zijn.

8

Mut.res.huisvesting primair onderwijs Baten

I

25.000

Betreft bijstelling van de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten onderwijshuisvesting voor aansluiting met de afschrijvingslasten.

9

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

71.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

10

Overige kosten

I

-35.000

Totaal

-368.000

 

Deelprogramma 1.3 Zelfsturing

DP13 ZELFSTURING

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-437.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-430.000

Saldo excl. mutaties reserves

7.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

0

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

0

Saldo reserves

0

Totaal saldo

7.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

Indirecte baten en lasten

1

Overige kosten

I

7.000

Totaal

7.000

Deelprogramma 1.4 Kunst en Cultuur

DP14 KUNST EN CULTUUR

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-3.834.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-3.723.000

Saldo excl. mutaties reserves

111.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

835.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

718.000

Saldo reserves

-117.000

Totaal saldo

-6.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Accommodatie kruis/kapel/monument/gedenk Lasten

I

33.000

Voor de renovatie van de Petrus Bandenkerk was op deze kostenplaats 150.000 euro begroot, de renovatie kan echter voor 112.524 worden uitgevoerd. Als gevolg van de verrekening met de exploitatie blijft nog 33.000 over.

2

Accommodatie kunstencentrum Baten 

I

-88.000

De werkelijk huuropbrengst die in 2019 voor verhuur gebouw Jerusalem is opgehaald bedroeg circa 125.000. De facturatie van de huuropbrengsten zijn jaaroverstijgend. In 2019 zijn in overleg met de accountant de opbrengsten verantwoord op basis van de periode waarop deze betrekking hebben. Dit is een eenmalige correctieslag waardoor de huuropbrengsten worden geboekt in het jaar waarop de inkomsten betrekking hebben i.p.v. het aangaan van de overeenkomst.

3

Accommodatie kunstencentrum Lasten 

I

-27.000

Door incidentele onvoorziene onderhoudskosten en incidentele personeelskosten is de exploitatie van Jerusalem hoger uitgevallen in 2019.

4

Culturele organisaties Baten 

I

-34.000

Op het product culturele organisaties zijn zowel de inkomsten als de uitgaven in de begroting opgenomen, hierop zijn geen inkomsten en uitgaven gerealiseerd, op het product regiogelden cultuur zijn deze inkomsten ook begroot en zijn de werkelijke inkomsten verantwoord. Op totaal niveau zijn de inkomsten en uitgaven op het product culturele organisaties neutraal. 

5

Kunstencentrum Lasten 

I

116.000

Het voordeel (ad € 90.000,-) heeft te maken met de beëindiging Kunstencentrum Jerusalem (raadsbesluit van 17 december 2019). In verband met deze beëindiging heeft er een extra bijdrage uit de algemene reserve plaatsgevonden om de kosten te dekken. Na afwikkeling van alle daadwerkelijke kosten blijkt dat de bijdrage uit de algemene reserve te hoog begroot was. Het teveel vloeit uiteindelijk terug naar de algemene reserve.

6

Regiogelden cultuur Baten

I

-50.000

Minder baten toegerekend aan 2019 dan vooraf begroot in verband met meerjarig lopen van de gelden. Betreffen baten van de gemeenten en provincie.

7

Subsidiëring openbaar bibliotheekwerk Lasten

I

125.000

Het voordeel is een gevolg van de extra subsidie die is toegekend voor de transitiekosten van de BIblioNu (raadsbesluit 27 juni 2019), echter de benodigde subsidie blijkt minder te zijn dan voorheen verwacht. Een bedrag van € 60.000,- wordt overgeheveld naar 2020 het overige valt vrij.

Indirecte baten en lasten

8

Mut.res.acc kruis/kapel/momunent/gedenk Baten 

I

-37.000

Zie punt 1.

9

Mut.res.kunstencentrum Baten 

I

-132.000

Zie punt 5.

10

Mut.res.regiogelden cultuur Lasten 

I

52.000

Zie punt 6.

10

Overige kosten

I

36.000

Totaal

-6.000

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05