Programmaverantwoording 2019

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 2 Wonen

Deelprogramma 2.1 Woningbouw

DP21 WONINGBOUW

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-866.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-222.000

Saldo excl. mutaties reserves

644.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-141.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-235.000

Saldo reserves

-94.000

Totaal saldo

550.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Bouwvergunningen Baten 

I

33.000

De gerealiseerde opbrengst ad € 997.800 is nagenoeg in overeenstemming met het begrote bedrag ad € 965.200. De meeropbrengst ad € 33.000 wijkt slechts 3,4% af van het begrote bedrag. Gedurende het verloop van het gehele jaar 2019 zijn er geen relevante afwijkingen opgetreden, waardoor ook de beide beraps geen aanleiding gaven om de oorspronkelijke begroting aan te passen.

2

Projecten ruimtelijke ordening grexwet Baten 

I

350.000

Er zijn in 2019 meer overeenkomsten tot het verhalen van kosten gesloten dan verwacht.

3

Ruimtelijk beleid Lasten

I

243.000

De uitvoering van een aantal onderdelen lopen (project Boeren en buren, intensivering netwerk burgers/ondernemers). Overige zaken zijn in voorbereiding. Een aanpak hiervoor is in voorbereiding en in een RIB (programma transitie landelijk gebied) richting de gemeenteraad aangekondigd. Het project Oostrumsche Heide-Blakt is in voorbereiding, door prioritering is het project niet gestart in 2019 en wordt doorgeschoven naar 2020.

4

Samenwerking handhaving regio-gemeenten

I

-246.000

Deze afwijking betreft het genereren van minder inkomsten uit de samenwerking met vier regiogemeenten. Oorzaken hiervoor liggen op het personele vlak. Denk hierbij aan: moeilijk in te vullen vacatureruimte (ook niet met inhuur), invulling met jonge, nog op te leiden collega’s die niet meteen productief zijn en langdurig afwezigen. Zie ook bij deelprogramma 2.2 en 2.3

5

Uitvoeringsprog. arbeidsmigranten lokaal Lasten

I

27.000

De benodigde extra formatie is later gestart in het jaar waardoor niet het gehele budget is benut. 

6

Vergunningen/meldingen Lasten

I

-51.000

Ten gevolge van diverse juridische trajecten met betrekking tot omgevingsvergunningen is in 2019 het budget overschreden op proceskosten, evenals op de post uitbesteed werk. Proceskosten spreken voor zich. Het extra uitbesteed werk heeft betrekking op extra onderzoeken die we hebben moeten laten uitvoeren behorende bij de diverse juridische procedures. 

Indirecte baten en lasten

7

Mut.res.prj.ruimtelijke ordening grexwet Lasten 

I

-26.000

Doordat er meer overeenkomsten gesloten zijn waarbij kosten verhaald worden en bijdragen bovenwijkse voorzieningen en ruimtelijke ontwikkelingen gevraagd worden, is er ook een hogere doorboeking van gelden naar de genoemde reserves dan begroot.

8

Mut.res.uitvoeringsprog.arbeidsmigranten Baten 

I

-56.000

Zie punt 5.

9

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

264.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

10

Overige kosten

I

12.000

Totaal

550.000

Deelprogramma 2.2 Woonomgeving

DP22 WOONOMGEVING

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-3.182.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-3.327.000

Saldo excl. mutaties reserves

-145.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

60.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

45.000

Saldo reserves

-15.000

Totaal saldo

-160.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Bomen Lasten

I

93.000

Het bestek onderhoud bomen is op 31 december 2019 afgelopen. Doordat onder andere de kwaliteit van een deel van de snoeiwerkzaamheden niet in overeenstemming was met het gevraagde zijn de werkzaamheden niet volledig door contractant afgerond. Diverse malen is (op managementniveau) getracht bij te sturen om alsnog het gewenste resultaat te bereiken. Helaas heeft dit er toe geleid dat een deel van de werkzaamheden niet door hen is uitgevoerd. De periodieke onderhoudsronde bomen is dus niet volledig conform planning afgerond en zal alsnog in 2020 uitgevoerd moét worden (door een andere contractant). Indien dit niet gebeurd, blijft dit werk 3 jaar liggen (gezien de planning en het beschikbare jaarlijkse budget voor boomonderhoud). Vanuit veiligheidsoogpunt is dit niet verantwoord.

2

handhavingsbeleid Lasten

I

40.000

Zowel bij de RUD Limburg Noord als bij de Uitvoeringseenheid Roermond hebben belangrijke vacatures opengestaan die pas na geruime tijd ingevuld konden worden. Met name hierdoor zijn middelen niet benut. Deze niet-benutte middelen zijn terugbetaald aan de deelnemers.
Voor Venray betekende dit een voordeel van circa € 35.000. 

3

Huisvuilophaaldienst Baten

I

-47.000

Minder aanbiedingen van de grijze/groene container en minder inkomsten uit vastrecht afvalstoffenheffing.

4

Plantsoenen Lasten 

I

59.000

De onderhoudswerkzaamheden op o.a. plantsoenen worden 10 keer per jaar geschouwd door een externe partij. De schouwresultaten geven weer of de afgesproken onderhoudsniveau’s worden behaald. Indien dit niet het geval is, resulteert dit in een korting voor de betreffende aannemer die in gebreke is gebleven. De opgelegde kortingen zijn ingehouden op de betalingen wat resulteert in een positieve afwijking op de post plantsoenen. 

5

Samenwerking handhaving regio-gemeenten Baten 

I

-54.000

Deze afwijking betreft het genereren van minder inkomsten uit de samenwerking met vier regiogemeenten. Oorzaken hiervoor liggen op het personele vlak. Denk hierbij aan: moeilijk in te vullen vacatureruimte (ook niet met inhuur), invulling met jonge, nog op te leiden collega’s die niet meteen productief zijn en langdurig afwezigen. Zie ook deelprogramma 2.1 en 2.3.

6

Uitv.kn. Milieu VTH Lasten 

I

77.000

De middelen begroot voor het uitbesteden van de opstelling van de handhavingsvisie/het handhavingsbeleid zijn niet volledig benut omdat bij nader inzien ervoor is gekozen de visie/het beleid integraal in eigen hand te houden. De benodigde capaciteit is mogelijk gemaakt door herprioritering

7

Uitv.kn. VTH milieu niet basistaken Lasten 

I

37.000

De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door het niet volledig kunnen inzetten van het budget intensivering toezicht en handhaving visie veehouderij. Dit wordt in 2020 verder opgepakt.

Indirecte baten en lasten

8

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

-397.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

9

Overige kosten

I

32.000

Totaal

-160.000

Deelprogramma 2.3 Veiligheid en Handhaving

DP23 VEILIGHEID EN HANDHAVING

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-5.541.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-5.307.000

Saldo excl. mutaties reserves

234.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

128.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

98.000

Saldo reserves

-30.000

Totaal saldo

204.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Bluswatervoorzieningen Lasten

I

35.000

Het bedrag van de huur en lease van de brandkranen is gehalveerd. Daarnaast zijn minder brandputten gerepareerd dan geraamd.

2

Evenementen Lasten 

I

-30.000

De overschrijding is toe te schrijven aan energiekosten en kosten voor facilitaire ondersteuning.
Niet alleen evenementen maken gebruik van de elektra-aansluitpunten, maar ook markten, de dorpskermissen en standplaatsen sluiten hierop aan. Dit drukt op de energiekosten bij evenementen.
De gemeente realiseert om veiligheidsredenen als wegbeheerder de verkeersmaatregelen bij evenementen in het kader van facilitaire ondersteuning. In 2019 zijn hier enkele uitschieters in geweest (waaronder de Binckbank tour).
Volgens het evenementenbeleid wordt een elektriciteitsverbruik tot 250 kWh vanwege administratieve lasten bij evenementen niet gefactureerd. De meeste evenementen blijven onder dit verbruik. De kosten voor verkeersmaatregelen worden volgens het beleid ook niet doorberekend aan evenementenorganisaties.

3

Samenwerking handhaving regio-gemeenten Baten 

I

-37.000

Deze afwijking betreft het genereren van minder inkomsten uit de samenwerking met vier regiogemeenten. Oorzaken hiervoor liggen op het personele vlak. Denk hierbij aan: moeilijk in te vullen vacatureruimte (ook niet met inhuur), invulling met jonge, nog op te leiden collega’s die niet meteen productief zijn en langdurig afwezigen. Zie ook deelprogramma 2.1 en 2.2.

4

Integraal veiligheidsbeleid Baten Janssen Monique

I

-55.000

Door de toerekening van de subsidies naar de desbetreffende periode zijn er minder baten ontvangen dan verwacht. De eindafrekening vindt een jaar later plaats.

5

Integraal veiligheidsbeleid Lasten 

I

110.000

Het overschot op het budget integrale veiligheid kan voornamelijk worden verklaard door de verlaagde bijdrage aan het Zorg- en Veiligheidshuis Limburg Noord. Hoeveel lager is op dit moment niet definitief bekend, maar een eerste grove berekening laat een verlaging zien van om en nabij € 13.000,-. Daarnaast is het restant incidentele middelen ten behoeve van de pilot cameratoezicht afvalinzamelstations overgeheveld van 2018 naar 2019. Van het budget (structurele en incidentele middelen) is een bedrag van ruim € 6.000,- uiteindelijk niet uitgegeven. 

6

Kermis centrum Lasten

I

-32.000

De overschrijding van het budget is veroorzaakt door het uitbesteden van het kermismeesterschap. In 2019 zijn er ook minder pachtsommen binnen gekomen dan verwacht.

7

Kermis kerkdorpen Lasten 

S

26.000

Het overschot wordt veroorzaakt doordat de dorpskermissen opnieuw (gunstiger) zijn aanbesteed. Dit overschot is structureel.

8

Regionale voorbereiding Lasten

I

27.000

De kosten voor de gemeenschappelijke bijdrage aan de veiligheidsregio voor het onderdeel regionale voorbereiding zijn lager dan verwacht op het einde van het jaar, dit geeft een voordeel van € 27.000,-. Onze begroting is hier niet meer op aangepast.

Indirecte baten en lasten

9

Mut.res.handhaving overlast publiek dom. Baten

I

-27.000

Bij de jaarrekening 2018 is het restantbudget voor de pilot rondom zwerfafval en veiligheid doorgeschoven naar 2019. De gemaakte kosten zijn lager uitgevallen, het restant valt vrij.

10

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

217.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

11

Overige kosten

I

-30.000

Totaal

204.000

Deelprogramma 2.4 Natuur, Landschap en Plattelandsontwikkeling

DP24 NATUUR, LANDSCHAP EN PLATTELANDSONTWIKKELING

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-224.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-181.000

Saldo excl. mutaties reserves

43.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

31.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

19.000

Saldo reserves

-12.000

Totaal saldo

31.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

Indirecte baten en lasten

1

Overige kosten

I

31.000

Totaal

31.000

 

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05