Programmaverantwoording 2019

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 4 Besturen

Deelprogramma 4.1 Bestuur

DP41 BESTUUR

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-3.084.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-4.238.000

Saldo excl. mutaties reserves

-1.154.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-395.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-395.000

Saldo reserves

0

Totaal saldo

-1.154.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

College van b&w Lasten

I

-25.000

De overschrijding wordt onder andere veroorzaakt door de (niet geraamde) kosten voor het afscheid van burgemeester Hans Gillissen.

2

Representatie Lasten 

I

-32.000

De overschrijding wordt veroorzaakt door de verschillende activiteiten die werden ondersteund, waaronder o.a. het Wielergala, de Einzelgangersoptocht alsmede de festiviteiten en verstrekte subsidies in het kader van 75-jaar bevrijding.

Indirecte baten en lasten

3

Mutatie voorziening pensioen wethouders

I

-1.105.000

Afgelopen jaren werd onze gemeente geconfronteerd met extra stortingen in de pensioenvoorziening voor wethouders als gevolg van de steeds weer dalende rekenrente die hierbij wordt voorgeschreven. Ook de wijziging van toe te passen sterftetabellen zijn van invloed op de hoogte van de voorziening.  Eind 2019 is bekend geworden dat de rekenrente gedaald is van 1,577% in 2018 naar 0,290% in 2019. Op basis hiervan is de voorziening bijgesteld.

4

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

70.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

5

Overige kosten

I

-62.000

Totaal

-1.154.000

Deelprogramma 4.2 Duurzaamheid

DP42 DUURZAAMHEID

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-449.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-204.000

Saldo excl. mutaties reserves

245.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

52.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

52.000

Saldo reserves

0

Totaal saldo

245.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

Indirecte baten en lasten

1

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

194.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

2

Overige kosten

I

51.000

Totaal

245.000

Deelprogramma 4.3 Dienstverlening en Bedrijfsvoering

DP43 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-17.162.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-17.287.000

Saldo excl. mutaties reserves

-125.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

1.616.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

1.407.000

Saldo reserves

-209.000

Totaal saldo

-334.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Accommodatie gemeentehuis Baten 

I

-81.000

Op grootboek 'bijdragen van derden' zijn in 2019 minder inkomsten ontvangen dan begroot dit is de uitkomst van de onderhandelingen die zijn gevoerd met de MGR. Met de vaststelling van de DVO 2019 en de DVO 2020 zal dit enigszins weer gecorrigeerd worden, neemt echter niet weg dat de huuropbrengst die in 2018 niet is binnen gehaald en die voor 2019 was opgenomen was als 'nog te ontvangen' moet worden afgeboekt.

2

Basisregistratie personen Lasten 

I

39.000

Er zijn minder kosten geweest aan servicecontracten voor applicaties (35.000) en minder advieskosten gemaakt (4.000)

3

Digitale kaart en gegevensbeheer Lasten 

I

49.000

Door vertraging in de mutatiewerkzaamheden van het beeldmateriaal 2019 en de mutatiestop voor de WOZ database door het nieuwe belastingpakket is niet alle inhuur derden uitgevoerd conform planning. De werkzaamheden lopen door in 2020. Het gaat hierbij om een bedrag van € 25.000; hiervoor is een overhevelingsverzoek ingediend.
Daarnaast werd minder aan (onderhoud en vervanging van) apparatuur en kleine materialen uitgegeven omdat dit niet noodzakelijk was.

4

Facilitaire voorzieningen Lasten Willemijn Knobbe

I

39.000

Deze  overige inkomsten zijn gegenereerd door de reproductiesamenwerkingen tussen gemeentes Venray & Venlo. Deze opdracht is van tijdelijke aard waardoor deze niet zijn meegenomen in de begroting van 2019. Dit zal voor 2020 evenredig het geval zijn. In 2019 is er voor € 14.717,87 (23% meer als 2018) meer aan post kosten uitgegeven in vergelijking met 2018. Dit is veroorzaakt door 5 grote mailings (attentiecampagne tegen wietteeld, communicatie burgermeersterwissel). Ook in kostenplaats Formulieren drukwerk is deze trend te zien. Ondanks verhoging in uitgaven blijkt de budgetmarge te hoog, budget voor 2020 reeds afgeschaald.

5

Gegevenshuis Lasten

I

94.000

De “service contracten” waren bedoeld voor software ten behoeve van een centraal regionaal gegevensknooppunt. De lasten waren in de oorspronkelijke 1e MUIP Gegevenshuis geraamd, maar deze software is niet ingezet omdat nut en noodzaak voor alleen de 3 gemeenten VVH niet werd gezien als de Veiligheidsregio geen commitment kon geven. In 2020 worden nieuwe opties in de uitwerkingsplannen meegenomen. 

Indirecte baten en lasten

6

Mut.res.gegevenshuis Baten

I

-26.000

In 2019 heeft Venlo zich financieel teruggetrokken uit de samenwerking Gegevenshuis. Na de zomer is de samenwerking op een laag pitje gekomen, doordat ook de onderlinge samenwerking tussen Venray en Horst herijkt wordt. Hierdoor zijn er in 2019 minder uitgaven gedaan dan oorspronkelijk geraamd. We voorzien in 2020 een nieuw programmaplan met Horst bepaald te hebben. Daarna kunnen de geparkeerde onderdelen deels weer opstarten en zullen er nieuwe deelprojecten ontstaan waar geld voor nodig is Daarom is een overhevelingsverzoek voor dit budget ingediend. 

7

mut.res.ict infrastructuur Baten 

I

-38.000

Een combinatie van lagere inhuurkosten en (marginaal) langzamere uitrol bij de verbetering van de ICT-infrastructuur leidde tot een restsaldo van € 38.000. In 2020 kunnen de resterende kosten worden opgevangen in de reguliere exploitatie, waardoor dit bedrag vrijvalt in 2019.

8

Mut.res.ict.informatiebeveiliging Baten 

I

-34.000

In de begroting was een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld voor de implementatie van de BIG maatregelen. Door de komst van de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) is de implementatie getemporiseerd. In Q1 van 2020 vindt een heroverweging van de te implementeren maatregelingen plaats wat vervolgens resulteert in een implementatieplan voor 2020.

9

Mut.res.interne uren personeel Baten

I

-104.000

In de begroting was een bedrag van €225.000 beschikbaar gesteld voor de implementatie WNRA en Functioneel beheer van E-HRM. Beide implementaties zijn in 2019 nog niet voltooid en hebben een vervolg in 2020.

10

Afschrijvingen

I

29.000

Minder afgeschreven op ict backoffice en frontoffice applicaties.

11

Overige verrekeningen overhead

I

-57.000

De realisatie van de ingezette uren zijn lager dan begroot. Derhalve is de toerekening van de overhead ook lager dan begroot, zie ook deelprogramma 3.2.

12

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

-344.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

13

Overige kosten

I

100.000

Totaal

-334.000

Deelprogramma 4.4 Financiën

DP44 FINANCIËN

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

75.783.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

77.064.000

Saldo excl. mutaties reserves

1.281.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

726.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

265.000

Saldo reserves

-461.000

Totaal saldo

820.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Baten OZB niet-woningen Baten

I

50.000

Bij de primaire begroting werd er van uitgegaan dat de WOZ-waarden zouden stijgen a.g.v. duurzaamheidsmaatregelen. Toen bekend werd dat dat het project voor duurzaamheidsmaatregelen niet doorging, werd de raming naar beneden bijgesteld. Achteraf blijkt dat deze bijstelling te fors is geweest. De uiteindelijk vastgestelde WOZ-waarden bleken hoger dan geraamd.

2

Baten OZB woningen Baten 

I

25.000

Zie punt 1.

3

Baten toeristenbelasting Baten 

I

-58.000

Door de ontmanteling van het park Roekenbosch is het aantal overnachtingen sterk gedaald en is een lagere opbrengst gerealiseerd. Daarnaast is het aantal overnachtingen op het park aan De Conifeer (arbeidsmigranten) fors lager gebleven. Beide feiten vormen tezamen de verklaring voor de lagere opbrengst. 

4

Boventallig personeel Lasten 

I

-44.000

In 2019 zijn bij realisatie meer kosten gemaakt voor opleidingskosten, begeleidingskosten en loopbaan coaching van boventallig personeel dan begroot.

5

Gemeentefondsuitkeringen Baten

I

686.000

De raming van de gemeentefondsuitkering is gebaseerd op de gevolgen tot en met de septembercirculaire 2019. De realisatie daarentegen is gebaseerd op de nadien van het Rijk ontvangen uitkeringsspecifcaties, geactualiseerde onderliggende aantallen van diverse maatstaven en de gevolgen die voortvloeien uit de decembercirculaire 2019.



Na de septembercirculaire 2019 zijn door het Rijk bijstellingen doorgevoerd voor de jaren 2016 tot en met 2018 met per saldo een nadeel van € 33.000 en voor het jaar 2019 per saldo een voordeel van

€ 722.000.

Het voordeel in het jaar 2019 wordt veroorzaakt door:

- Toekenning  Klimaatmiddelen Transitievisie warmte, Energieloketten en wijkaanpak € 246.000 via de decembercirculaire 2019. Deze middelen worden geoormerkt voor de energietransitie.

- Actualisatie onderliggende aantallen maatstaven €  371.000.

- Buffer btw-compensatiefonds € 105.000.



Op basis van het voorzichtigheidsbeginsel heeft Venray in de begroting 2019 rekening gehouden met een geschatte verlaging van de gemeentefondsuitkering 2019 met betrekking tot het plafond btw-compensatiefonds. Voor een nadere toelichting zie de raadsinformatiebrief over de septembercirculaire 2019. Op grond van uitspraken van de commissie BBV mag hiermee in het jaar 2019 in de realisatie geen rekening worden gehouden. Verwerking dient plaats te vinden via de meicirculaire 2020 in het begrotingsjaar 2020. Dit heeft tot gevolg dat het jaarrekeningresultaat 2019 € 105.000 te hoog is.

Om te voorkomen dat het begrotingsjaar 2020 met € 105.000 belast wordt, is in het raadsbesluit van deze jaarrekening 2019 het beslispunt opgenomen om van het jaarrekeningresultaat 2019 € 105.000 te bestemmen voor de opvang van dit nadeel in het begrotingsjaar 2020. Het betreft immers een nadeel dat eigenlijk betrekking heeft op het jaar 2019. 

6

Onvoorziene uitgaven Lasten Martens Simone

I

130.000

Bij de tweede bestuursrapportage 2019 is de post onvoorzien teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau van de begroting 2019. Het resterende bedrag komt ten gunste van het jaarrekeningresultaat. 

7

Overige boventallig personeel Lasten

I

37.000

In 2019 zijn bij realisatie minder kosten gemaakt ten behoeve van WW-uitkeringen en pensioenpremies voor voormalig personeel dan begroot.

8

Uitv.kn. OZB (woningen en niet-woningen) Lasten
De daadwerkelijke implementatie van de vervanging van het belastingpakket is later gestart doordat er bepaalde zaken aan de voorkant meer tijd hebben gevraagd dan van te voren in te schatten was. Denk hierbij aan het afbouwen van het huidige belastingpakket, de data migratie naar het nieuwe pakket en het opschonen van de data alvorens deze gemigreerd kon worden. Hierdoor zijn een aantal implementatie kosten over het jaar heen getild i.p.v. in 2019 gerealiseerd. 

I

67.000

9

Vennootschapsbelasting Lasten 

I

59.000

In de (meerjaren)begroting is de verwachting verwerkt dat Venray jaarlijks € 60.000 aan vennootschapsbelasting moet afdragen. De aangifte vennootschapsbelasting over het aangiftejaar 2019 is nog niet ingediend. Op grond van de verliesverrekening vanuit het aangiftejaar 2016 hoeft Venray over 2019 waarschijnlijk geen vennootschapsbelasting af te dragen. Ten opzichte van de begroting een voordeel van € 60.000.-

10

Wet woz Lasten 

I

76.000

Het project gebruiksoppervlakte (van m³ naar m²) is vertraagd door invoering van het nieuwe belastingpakket. Het verwerken van de bouwdossiers is hierdoor later van start gegaan. Hierdoor is het budget onderschreden. Voor de verdere uitvoering van het project is budgetoverheveling aangevraagd.

Indirecte baten en lasten

11

Mut. res. baten en lasten na bestemming Baten 

I

-172.000

Met de vaststelling van de begroting 2019 is bepaald dat het negatieve begrotingsresultaat van €172.000 eenmalig via de algemene reserve gedekt zou worden. Gezien het resultaat van de jaarrekening 2019 is het bedrag niet ten laste van de algemene reserve gebracht waardoor er minder opbrengsten verantwoord zijn dan verwacht.

12

Mut.res.beleggingen Lasten 

I

-25.000

Gebaseerd op het besluit van uw raad wordt het saldo van de ontvangen en betaalde rente met ontwikkelbedrijf greenport Venlo toegevoegd aan de reserve ontwikkelbedrijf greenport Venlo. De in 2019 ontvangen rente op het beschikbaar stellen van de kredietfaciliteit was niet begroot. In de realisatie is deze ontvangen rente wel toegevoegd aan de reserve. Dit betekent dat ruim € 24.000 meer is toegevoegd aan de reserve dan begroot.

13

Mut.res.onvoorziene uitgaven Baten 

I

-147.000

Bij de eerste bestuursrapportage is €1.448.038 onttrokken uit de algemene reserve. Ten tijde van de tweede bestuursrapportage is € 1.300.862 toegevoegd aan de algemene reserve. In 2019 is per saldo  €147.000 onttrokken aan de algemene reserve inzake post onvoorzien.

14

Mut.res.vennootschapsbelasting Baten 

I

-50.000

Over het aangiftejaar 2019 hoeft, door de verliesverrekening vanuit het aangiftejaar 2016,  waarschijnlijk geen vennootschapsbelasting te worden afgedragen. Zie de toelichting onder vennootschapsbelasting lasten. Vandaar dat ook geen bijdrage vanuit de risicoreserve grondbedrijf benodigd is. Geraamd was een bijdrage uit de risicoreserve grondbedrijf van € 50.000. Ten opzichte van de begroting een nadeel van € 50.000.

15

Mut.res.wet woz Baten 

I

-76.000

Zie punt 10.

16

Rente

I

115.000

Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat eind 2019 de obligaties Deutsche Bank zijn verkocht. Hierbij is een koerswinst gerealiseerd van ruim € 80.000. Deze koerswinst was niet geraamd. Daarnaast hogere renteontvangsten kredietfaciliteit Ontwikkelbedrijf Greenport dan geraamd.

17

Mutatie voorziening dubieuze debiteuren

I

-70.000

De hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren bleek in 2019 niet toereikend te zijn voor de mogelijk oninbare debiteuren. Daarom is meer in de voorziening gestort.

18

Toegerekende reële en bespaarde rente

I

55.000

Via de doorbelasting van de kapitaallasten is over 2019 iets meer bespaarde rente doorberekend aan de producten dan geraamd. Dit veroorzaakt in programma 4 het voordeel € 55.000.
Anderzijds betekent dit ook dat de producten meer belast zijn met rentelasten. Dit nadeel komt tot uitdrukking op diverse producten bij de andere programma’s. Per saldo is het financieel effect voor het jaarrekeningresultaat 2019 gering.

19

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

110.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

20

Overige kosten

I

52.000

Totaal

820.000

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05