Programmaverantwoording 2019

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 3 Werken

In deelprogramma 3.1 Kennis en innovatie is geen budget opgenomen. Daarom is dit deelprogramma niet terug te vinden binnen dit onderdeel.

Deelprogramma 3.2 Economische Ontwikkeling

DP32 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

670.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

546.000

Saldo excl. mutaties reserves

-124.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-1.750.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

-1.463.000

Saldo reserves

287.000

Totaal saldo

163.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Economische ontwikkeling Baten

I

52.000

Als gidsgemeente voor de regio, wil Venray investeren in agrofood en zorg. Daarnaast zijn de maakindustrie, logistiek en techniek belangrijke sectoren. We initiëren en ondersteunen de totstandkoming van (overleg)platformen zoals Insectvalley, LOGISCH en Eiwitrijk, Vereniging Innovatief Platteland, Knowhouse, SMART Logistics en ELC Limburg. Daarnaast blijven we investeren in de kennisas Venlo-Venray en ondersteunen daarbinnen de ontwikkeling van de Brightland Campus Greenport Venlo. Enkele geraamde investeringen in het totaalpakket zijn wat vertraagd. Daardoor is een onderschrijding ontstaan.

2

Gebiedsontwikkeling ooijen-wanssum Lasten 

I

120.000

De afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt door een budget voor inhuur dat hier is opgenomen. Op dit project is geen inhuur nodig gebleken, het budget is ingezet te dekking van hogere salarislasten en voor kosten van inhuur op andere plekken.

3

Toerisme en recreatie Lasten 

I

37.000

Er zijn projecten voorzien in gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum die nu – tijdens de werkzaamheden- nog niet uitgevoerd kunnen worden.
De gemeenteraad heeft september 2017 het Actieprogramma Vrijetijdseconomie Noord-Limburg 2018-2025 vastgesteld. Hierin is in de financiële paragraaf opgenomen dat jaarlijks € 35.000 wordt gereserveerd voor uitgaven in het kader van projecten die vallen onder voorgenoemd Actieprogramma. Omdat er regionaal budget extra is ingezet, is dit gereserveerde budget onderbenut. Voor de komende jaren is er geen regionaal budget meer voor Vrijetijdseconomie.

4

Vreemdelingenverkeer Lasten 

I

48.000

Stichting Leisureport is zomer 2019 geliquideerd. Daarom is dit budget onderbenut. Momenteel wordt een andere businesscase voor regionale marketing en website ontwikkeld in een zogenoemd Team Noord; een platform waarin toeristische ondernemers en overheden, i.o.m. toeristische platforms.

5

Grondexploitatie Lasten

I

-1.575.000

Een budgetoverschrijding of onderschrijding kan 2 oorzaken hebben: de hoogte van het budget is aangepast of in de fasering is iets gewijzigd waardoor een verschil in lasten in de jaarschijf is ontstaan. Dit laatste hoeft niet van invloed te zijn op de eindwaarde van het betreffende project. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar paragraaf G.

6

Grondexploitatie Baten 

I

1.627.000

Een budgetoverschrijding of onderschrijding kan 2 oorzaken hebben: de hoogte van het budget is aangepast of in de fasering is iets gewijzigd waardoor een verschil in baten in de jaarschijf is ontstaan. Dit laatste hoeft niet van invloed te zijn op de eindwaarde van het betreffende project. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar paragraaf G.

Indirecte baten en lasten

7

Mut.res.economische ontwikkeling Baten

I

-40.000

Zie punt 1. 

8

Mutatie reserves Lasten grondexlploitiatie 

I

642.000

Het grootste verschil is toe te schrijven aan de niet gerealiseerde bijdrage van de Blakt aan de reserve Bovenwijkse Werken ad. € 477.000. De verwachting was dat dit project in 2019 zou sluiten en dit bedrag als resultaatbestemming aan de reserve kon worden toegevoegd. Het project zal in 2020 sluiten en de bijdrage zal dan ook alsnog in 2020 worden overgemaakt. Daarnaast waren de winstnemingen van project Aan den Heuvel deel A (€ 149.000) en Ysselsteyn fase II (€ 124.000) lager dan begroot. Het project Aan den Heuvel heeft een lagere winstverwachting waardoor de winstneming in 2019 lager is uitgevallen, het project Ysselsteyn fase II heeft een lager % gerealiseerde kosten en opbrengsten waardoor het % te nemen winst voor 2019 lager is uitgevallen. De winst op eindwaarde is bij dit project nagenoeg onveranderd. Hiervoor geldt dat de verwachting is dat de niet gerealiseerde winst op een later tijdstip alsnog gerealiseerd zal worden.

9

Mutatie reserves Baten grondexploitatie

I

-279.000

Een verschil van € 250.000 is toe te schrijven aan project de Hulst II, omdat deze bij afsluiten van het project minder verliesgevend blijkt te zijn dan eerder werd verwacht. Verwacht was nog een bijdrage vanuit de risicoreserve aan de verliesvoorziening te moeten leveren van € 15.000. Daar in tegen was deze juist € 235.000 te hoog, samen maakt dit het verschil van € 250.000 tussen begroot en realisatie.

10

Mutatie voorzieningen grondexploitatie 

I

-592.000

De voorzieningen voor verliesgevende exploitaties zijn opgehoogd/verlaagd tot de contante waarde van de nieuwe verwachte tekorten. Deze voorziening heeft als doelstelling het opvangen van de kosten voor afwerking van reeds afgesloten exploitaties. Bij de jaarrekening zijn 2 exploitaties gesloten, te weten de Hulst II en Laagheide. Voor beide zijn budgetten overgeheveld van de grondexploitatie (voor nog uit te voeren werkzaamheden) naar de voorziening. Het betreft budgetten voor woonrijp maken, aanleg verlichting en groen. Voor Laagheide is een bedrag van € 456.000 voorzien, voor de Hulst II een bedrag van € 150.000. Voor alle budgetten geldt dat ze waren begroot in de grondexploitatie, maar nu worden gerealiseerd in de voorziening waardoor het verschil ontstaat.

11

Toegerekende reele en bespaarde rente

I

-52.000

Er is minder rente toegereken aan de Wanssumse haven.

12

Overige verrekeningen overhead

I

63.000

Doordat er minder uren gemaakt zijn voor de grondexploitatie-projecten is ook minder overhead toegerekend aan de grondexploitatie-projecten.

13

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

115.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

14

Overige kosten

I

-1.321.000

Totaal

163.000

Deelprogramma 3.3 Centrumontwikkeling en de Brier

DP33 CENTRUMONTWIKKELING EN DE BRIER

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-365.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-142.000

Saldo excl. mutaties reserves

223.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

165.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

64.000

Saldo reserves

-101.000

Totaal saldo

122.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

De Brier Lasten

I

38.000

Voor bedrijventerrein De Brier zijn twee onderzoeken lopende. De ondernemers onderzoeken de haalbaarheid van woningen op een deel van het terrein. De gemeente onderzoekt de potentie van perifere detailhandel op De Brier. Hiervoor is een adviesbureau ingeschakeld. 

2

Herontwikkeling Gouden Leeuw e.o. Lasten

I

-29.000

Een motie is ingediend met de opdracht aan het college om het Gouden Leeuwplein op te waarderen. Hiervoor is in december een schetsontwerp vastgesteld. Een landschapsarchitect is ingeschakeld om samen met omwonenden en gemeente tot een ontwerp te komen. 

3

Stimuleringsregeling centrum Lasten 

I

192.000

In 2018 is de regeling ingesteld om de verhuizing van winkels en de transformatie van panden naar niet-retailfuncties te stimuleren. Deze regeling beslaat een periode van 3 jaar. Na een aarzelend begin zijn de aanvragen het afgelopen jaar langzaam op gang gekomen. Met name de transformatietrajecten vergen tijd en staan deels voor 2020 op het programma. 

Indirecte baten en lasten

4

Mut.res.stimuleringsregeling centrum Baten Beterams Hans

I

-92.000

Het betreft hier de doorgeschoven (nog niet benutte) gelden vanuit 2018 (zie ook punt 3).

5

Overige kosten

I

22.000

Totaal

122.000

Deelprogramma 3.4 Mobiliteit en Infrastructuur

DP34 MOBILITEIT EN INFRASTRUCTUUR

I/S

Bedrag

Begroting na wijziging 2019 (baten -/- lasten)

-5.751.000

Rekening 2019 (baten -/- lasten)

-5.399.000

Saldo excl. mutaties reserves

352.000

Begroting na wijziging 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

273.000

Rekening 2019 reserves (onttrekkingen -/- stortingen reserves)

183.000

Saldo reserves

-90.000

Totaal saldo

262.000

Nr.

Omschrijving

Directe baten en lasten 

1

Algemene kosten wegen Lasten

I

44.000

De afgelopen jaren zijn de waterschapslasten fors gestegen en het budget is hierop aangepast. In 2019 heeft het waterschap de lasten verder uitgesplitst waardoor bermen lager worden belast dan verhard oppervlak. Hierdoor valt de factuur voor de waterschapslasten lager uit.

2

Onderhoud riolering Lasten 

I

-48.000

In 2019 zijn er veel meldingen van burgers geweest en zijn er in de openbare buitenruimte meer projecten uitgevoerd met als gevolg dat we meer problemen hebben moeten oplossen vanuit beheer en onderhoud. Door het realiseren van deze oplossingen en prijsstijgingen bij aannemers zijn we over het budget heen gegaan. 

3

Onderhoud technische installaties Lasten 

I

31.000

Het contract met de onderhoudsaannemer voor de centrumaansluiting is opgezegd. Storingen worden alleen nog ad-hoc opgepakt, in afwachting van het nieuwe systeem. Dit heeft nu geleid tot minder uitgaven voor de centrumafsluiting.

4

Openbare verlichting Baten 

I

39.000

Door de schade afhandeling uit te besteden hebben we dit jaar meer schades kunnen verhalen dan vooraf ingeschat.

5

Openbare verlichting Lasten

I

38.000

Er wordt steeds meer LED verlichting toegepast. In vergelijking met de oude armaturen gaan deze veel langer mee en daarmee hebben we ook minder storingen.

6

Parkeergarage gouden leeuw Lasten 

I

36.000

De exploitatie van de gouden Leeuw heeft een  voordeel van € 57.514 omdat de bijdrage op onderhoud van de parkeergarage in 2019 verder kon worden verlaagd. Dit voordeel valt echter lager uit omdat de energiekosten hoger zijn uitgevallen, een deel hiervan moet nog worden doorbelast. Daarnaast zijn er incidentele onvoorziene onderhoudskosten geweest waardoor het voordeel nu uit komt op € 36.000. 

7

Parkeerterreinen Lasten 

I

32.000

in 2018 en 2019 zijn nieuwe afspraken gemaakt met de vereniging van eigenaren van de Gouden Leeuw. Daardoor wordt een aantal kosten direct doorbelast aan de VvE, waarvoor eerder budget vanuit parkeren nodig was. Dit is een structrurele ontwikkeling, waardoor het budget verlaagd kan worden.

8

Reinigen riolering Lasten 

I

56.000

Door dat we dit jaar minder vrijvervalriool hebben gereinigd dan gepland houden we eenmalig geld over. Daarnaast hebben we meer persleiding in plaats van vrijvervalriool gereinigd, waarbij geen afvoer van slib nodig is.

9

Rioolgemalen Lasten 

I

52.000

In 2019 zijn in de gemeente ruim 70 gemalen gerenoveerd, hierdoor zijn er op die locaties geen onderhoud of andere vervangingen geweest. De komende jaren zal blijken wat het blijvende voordeel zal zijn, zodat we dan het budget aan kunnen passen. 

10

Uitv.kn. Wegen, straten en pleinen Lasten

I

58.000

Voor 2018-2020 was er extra capaciteit gevraagd voor de voorbereiding en begeleiding van projecten. Vanwege planning is er in 2019 voor gekozen deze inhuur in de uitvoering van projecten in te zetten en de reguliere capaciteit meer in de voorbereiding. Deze inhuur is rechtstreeks op de individuele projecten geboekt, zodat deze kosten ook daar zijn geboekt waar deze thuishoren. Binnen deze reguliere post is het budget daarom niet gebruikt.

Indirecte baten en lasten

11

Mut.res. parkeergarage gouden leeuw Baten

I

-33.000

Zie punt 7.

12

Mut.res.openbare verlichting Baten

I

-32.000

Zie punt 5.

13

Mutatie voorziening riolering

I

-198.000

De mutatie op de voorziening riolering bestaat uit het budgettair neutraal maken van het product riolering.

14

Salarissen incl. sociale lasten en inhuur lumpsum

I

96.000

Op de salarissen (inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers) is een totaal overschot van € 101.000 over alle programma's. Dit betreft circa 0,37% van de begroting voor dit onderdeel.

15

Overige kosten

I

91.000

Totaal

262.000

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05