Programmaverantwoording 2019

PROGRAMMA 2 WONEN

Deelprogramma 2.3 Veiligheid en Handhaving

Wat hebben we bereikt?

Integrale veiligheid

Het veiligheidsdomein is continu in beweging en dit maakt dat veiligheidspartners mee moeten bewegen. Zo ook in 2019, waarbij actuele ontwikkelingen en trends ervoor hebben gezorgd dat het accent is komen te liggen op twee pijlers binnen het veiligheidsbeleid, namelijk vraagstukken op het snijvlak zorg en veiligheid en op het gebied van integriteit en veiligheid, waaronder het aanpakken c.q. voorkomen van ondermijnende criminaliteit.
Kijkend naar de vraagstukken op het snijvlak zorg en veiligheid, dan zijn we klaar voor de nieuwe taken, voortkomend uit de Wet verplichte GGZ per 1 januari 2020. Ook zijn er lokaal en regionaal stappen gezet om te komen tot een meer sluitende ketenaanpak voor personen, die verward gedrag laten zien. Verder zijn we geconfronteerd met een onvoorziene afbouw van taken binnen het Zorg- en Veiligheidshuis. We zijn erin geslaagd om procesregie op multicomplexe casuïstiek op snijvlak zorg- en veiligheid lokaal in te vullen. Met het aanstellen van een kwartiermaker is een eerste stap gezet om te komen tot een hernieuwde basis voor een Zorg- en Veiligheidshuis.    
Onder het thema integriteit en veiligheid is er inzet geweest op verschillende dossiers. Een uitbreiding van het bestuurlijk instrumentarium is voorbereid, de toezichthouder ondermijning is geworven en ook is de pilot met een Ondermijningstafel op het niveau van het basisteam Venray-Gennep van start gegaan. Daarnaast is bewustwording vergroot en meldingsbereidheid verhoogd, wat onder meer blijkt uit een aanzienlijke toename van het aantal MMA meldingen in relatie tot drugscriminaliteit. De voorbereiding van een interventieteam Noord-Limburg is in een stroomversnelling gekomen dankzij een bijdrage uit het landelijke ondermijningsfonds. Een onderzoek binnen de Vergeten Driehoek heeft inzicht gegenereerd in de aard en omvang van de klantenstroom voor de Venrayse coffeeshops alsook in de overlastproblematiek in dit gebied. Het onderzoek heeft geresulteerd in een opdracht om te komen tot een integrale verkenning naar oplossingsrichtingen, waaronder de haalbaarheid van het verplaatsen van de coffeeshops. Met het oog op het voorkomen van polarisatie en radicalisering is in het tweede jaar de beweging #RespectOn meer zichtbaar geworden voor een breder publiek.  
Buiten deze twee pijlers is er inzet geweest op (het voorkomen van c.q. het beperken van de gevolgen van) incidenten en (voorkomen van) maatschappelijke onrust. Tot slot is er - al dan niet via de wijkteams - zoveel als mogelijk aansluiting gezocht bij wat er speelt en leeft (o.a. kleine ergernissen) onder inwoners, ondernemers en partners. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in een geslaagde proef met cameratoezicht bij afvalinzamelpunten als gevolg waarvan de omvang van de bijplaatsingen aanzienlijk is afgenomen.

Toezicht en handhaving

Venray werkt samen met de RUD Limburg-Noord en de gemeenten Gennep, Horst aan de Maas en Mook en Middelaar op het gebied van vergunningverlening, toezichtscontroles en juridische handhaving. De uitvoering van deze taken is vastgelegd in het uitvoeringsprogramma 2019. Een deel van het programma is volgens planning uitgevoerd. Maar op het vlak van vergunningverlening/toetsen meldingen milieu, toezicht milieu en bouw- en slooptoezicht is de realisatie achtergebleven bij de planning. De oorzaak is onvoldoende personele capaciteit. Maar ook landelijke ontwikkelingen, zoals het vervallen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) en de bodemverontreiniging door chemische stoffen (PFAS), zijn oorzaken waardoor de planning niet is gehaald. Wel is steeds risicogericht gehandeld en zijn de risicovollere zaken opgepakt. De focus ligt hierbij op de kwaliteit van de leefomgeving (gezond, veilig, duurzaam).
Vrijwel alle afspraken worden, soms na waarschuwingen en vooraankondigingen, nagekomen. Sporadisch heeft de gemeente dwangmiddelen ingezet zoals het opleggen van dwangsommen of het toepassen van bestuursdwang.
Voor Venray is, naast het reguliere uitvoeringsprogramma, het toezicht op 76 stoppende intensieve veehouderijbedrijven uitgevoerd. Een deel van deze bedrijven heeft de vergunningen op orde gebracht, of is daadwerkelijk gestopt. Dit draagt bij aan het terugdringen van fijnstof- en geuremissie.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05