Programmaverantwoording 2019

Paragrafen

Paragraaf E. Bedrijfsvoering

We realiseren ons dat de rol van de gemeente verandert. We zijn niet meer op alle terreinen bepalend en stimuleren zelfsturingsinitiatieven en nemen daarbij hooguit een faciliterende rol op ons. We blijven investeren in het betrekken van inwoners en vooral ook jongeren bij beleid en politiek. Bij belangrijke onderwerpen maken we de dialoog mogelijk en we nemen een positieve grondhouding aan t.a.v. initiatieven.
Speerpunten 2019

  • Strategische visie

Medio 2019 is de “Toekomstvisie 2030 Venray loopt voorop” opgeleverd.

  • Besturingsfilosofie

Voor de interne bedrijfsvoering geldt dat onze besturingsfilosofie “Samenwerken aan een duurzame organisatie” in 2019 is geactualiseerd.

  • Informatiebeleidsplan 2019-2022

Het nieuwe IBP is in 2019 vastgesteld. We zetten in op 3 sporen die gezamenlijk zorgen voor de digitale transformatie. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar het onderdeel 'informatie en processen' van deze paragraaf.

  • Regionale samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering

In het voorjaar 2019 heeft Venlo besloten om vooralsnog niet meer deel te nemen in de samenwerking bedrijfsvoering. Venray en Horst aan de Maas zijn vervolgens samen verder gegaan met het opstellen van een nieuwe businesscase. Deze businesscase is in concept in december opgeleverd. Ambtelijke besluitvorming is voorzien in maart 2020 en bestuurlijke besluitvorming in mei 2020. Concreet liggen dan uitvoeringplannen voor met een doorkijk 2020 en 2021. Parallel aan het traject van de businesscase is de samenwerking op onderdelen al verder vorm gegeven. Met name op het vakgebied van automatisering en informatiehuis worden een groot deel van de dagdagelijkse werkzaamheden al samen uitgevoerd.

  • Transformatie naar vraaggericht werken (waaronder zelfsturing)

Een van de doelstellingen van organisatieontwikkeling is een transformatie naar vraaggericht werken. Via diverse actuele projecten en opdrachten werken we hieraan. Met de raad en college is afgesproken om met o.a. wijk- en dorpsraden in het voorjaar van 2020 in gesprek te gaan  over Venrayse ambitie op het gebied van zelfsturing en wat dat betekent voor ieders rol en mate van participatie.

  • Realiseren klantgerichte dienstverlening

Om te voldoen aan de meer complexere klantvraag en meer maatwerk te kunnen bieden is een nieuwe manier van werken geïmplementeerd in 2019 (processpecialisatie). Hierdoor zijn we meer procesgericht gaan werken en zijn de werkprocessen geactualiseerd en zijn er verbeteringen doorgevoerd. Jaarlijks onderzoekt de gemeente de inhoudelijke kwaliteit van de gegevens in de basisregistratie personen (BRP) en de kwaliteit van uitvoering. De verbeteringen zijn o.a. zichtbaar geworden door hogere scores in de onderzoeksresultaten van 2019.
Een ander mooi voorbeeld is dat we, door het aanstellen van een toezichthouder BRP, een bijdrage leveren aan controles op mogelijke adresfraude.
In 2019 stond de samenwerking met gemeente Horst aan de Maas op het door ontwikkelen van het Klant Contact Centrum (KCC), de online dienstverlening (toptakenwebsite) en de uitvoering van alle processen binnen Burgerzaken centraal. De regionale samenwerking vergt bestuurlijke afstemming. Daarom is in beeld gebracht wat de samenwerking gaat opleveren in termen van kwaliteit van dienstverlening, kostenbeheersing en oplossen van de kwetsbaarheid. Er werd ook financieel doorgerekend per wanneer de balans, in geld uitgedrukt, positief wordt en wat we daar voor moeten doen.
Op het gebied van de online dienstverlening zijn we in 2019 gestart met de voorbereiding van de pilot web chat. Het vormgeven van maatwerk aan inwoners op het gebied van online dienstverlening en het verbeteren van de toegankelijkheid is voorbereid en komt in 2020 tot uitvoering. Ook het effect hiervan op de aangeboden klantcontactkanalen blijven we voortdurend monitoren.

  • Sturing en beheersing

In 2019 werd gewerkt aan het uitvoeringsprogramma van het koersdocument Anders in control. De meeste opdrachten uit dit programma zijn inmiddels afgerond. De uitgangspunten van het Koersdocument zijn nog steeds actueel: met name de soft controls (intrinsieke elementen/ informele afspraken/gedrag beïnvloedende maatregelen) vergen voortdurende aandacht. Daarnaast is het efficiënt en effectief stroomlijnen van de diverse informatiebronnen ter verbetering van de ontsluiting van informatie naar belanghebbenden een belangrijk onderdeel. Daarmee zijn we in 2019 gestart.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05