Programmaverantwoording 2019

Paragrafen

Paragraaf E. Bedrijfsvoering

Bijna alle gemeentelijke ontwikkelingen hebben te maken met informatievoorziening. Informatie is meer dan een ondersteunende faciliteit, informatie is steeds meer een randvoorwaarde en een succesfactor binnen de dienstverlening en een voorwaarde om resultaatgericht te kunnen sturen. Digitalisering van de informatie om de beschikbaarheid en betrouwbaarheid te vergroten is een belangrijk speerpunt, ondergebracht in het programma Processen en Informatie.
We moeten op elk besturingsniveau kunnen beschikken over de juiste informatie om verantwoording af te leggen, om afgewogen beslissingen te kunnen nemen gericht op het realiseren van onze bedrijfsdoelstellingen en om bedrijfsprocessen te beheersen. Hiervoor moet de Informatiestrategie aansluiten op de strategie van de gemeente Venray.

Informatiebeleidsplan (IBP) 2019 - 2022
In 2019 is het IBP 2019-2022 goedgekeurd door de gemeenteraad. Hiermee geven we voor de toekomst de lopende programma’s kaders mee. Naast de beleidsmatige doorkijk geeft het IBP ook invulling aan de praktische inrichting en uitvoering. Het plan kent 3 strategische sporen: blijvend de basis op orde, digitaal vaardig & bewust en datagedreven werken.

In 2019 heeft de focus gelegen op het gebied van processen en informatie o.a. op de volgende onderwerpen:

  • Zaakgericht (digitaal) werken

In het programma Processen en Informatie is vastgelegd op welke wijze het zaakgericht/ digitaal werken wordt geïmplementeerd. In 2019 heeft de uitrol van diverse vakapplicaties plaatsgevonden en is gewerkt aan en het vergroten van bewustwording van en kennis over digitaal werken bij zowel medewerkers als management. Dit project loopt door in 2020.

  • De Omgevingswet

De Omgevingswet maakt het noodzakelijk om onze informatievoorziening te standaardiseren, processen op elkaar af te stemmen en aan te sluiten op landelijke voorzieningen (digitaal stelsel DSO). Dit verbetert stapsgewijs de dienstverlening aan de klant. Voorbereidingen zijn getroffen en gedeeltelijke invulling vindt plaats. Doel is om per 1-1-2021 digitaal klaar te zijn.

  • Regionaal samenwerking ICT

In 2019 is Venlo uit de (potentiële) samenwerking gestapt. De verkenning van samenwerking m.b.t. informatisering is opgepakt met Horst aan de Maas. Besloten is om niet toe te treden tot ICT-NML omdat ons dat geen voordelen oplevert. De samenwerking met Horst aan de Maas werkt beter en sneller. Operationeel wordt hieraan vorm gegeven door gebruik van dezelfde applicaties, processen, procedures en uitwisselen van bemensing.

Daarnaast is ook het project Informatiehuis verder voortgezet in 2019.

  • Informatieveiligheid

Inwoners, medewerkers en ketenpartners moeten er op kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig en veilig omgaan met hun (persoons)gegevens. Dit betreft zowel informatiebeveiligings- als privacy-aspecten. In 2019 zijn zaken als de AVG en de BIG verder geïmplementeerd en zijn  kennis en vaardigheden van de medewerkers op het vlak van privacy en informatiebeveiliging (e-learning) getoetst.
In 2019 is een rekenkameronderzoek uitgevoerd. Aan de aanbevelingen is grotendeels uitvoering gegeven (de grootste risico’s). Er blijven nog een kleiner aantal verbeterpunten met een lager risico over, deze worden in 2020 opgepakt.

  • Verantwoording Informatieveiligheid ENSIA

Vanaf 2017 verantwoorden we ons jaarlijks middels ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) over informatieveiligheid. Bij de start waren alleen de domeinen BRP-Basisregistratie Personen,  PNIK - Paspoorten Nederlandse Identiteitskaart (heet vanaf 2019 ‘Reisdocumenten’), Suwinet en DigiD onderdeel van de audit. Later zijn andere domeinen aangesloten, te weten BAG - Basisregistratie Adressen en Gebouwen (2018) almede BGT - Basisregistratie Grootschalige Topografie (2018) en de BRO - Basisregistratie Ondergrond (vanaf 2019). Onderstaande grafiek laat voor de betreffende domeinen een vrij constant resultaat zien. Op onderdelen is geen 100% score omdat sommige maatregelen nog geïmplementeerd moeten worden. Daarnaast wordt een bewuste afweging gemaakt of alle maatregelen binnen de gegeven omstandigheden noodzakelijk zijn (risico-afweging). De relatief lage score op de BRO komt doordat dit een nieuwe basisregistratie is waarbij we intern nog in de opstartfase zitten.  

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2020 09:46:57 met de export van 09/24/2020 09:37:05